Blogit

Ilmastonmuutoksen esitaistelijat ovat erityisasemassa huolimatta vaatimuksistaan!

Eurooppalaisten poliitikkojen vaatimukset autovalmistajille ja autoa käyttävän kansan suuntaan kasvavat vauhdilla. EU–parlamentti on päättänyt taas kerran kiristää autojen päästövaatimuksia ja kulutusta. Kuitenkin samat ilmastoa pelastavat pyhimykset ajavat autoilla, jotka eivät mahdu edes nykyisten vaatimuksien asettamiin rajoihin.

Euroopan ylihallinto ja kansalliset hallinnot kiristävät mielellään keskivertokuluttajan veroruuvia aina mahdollisuuden saatuaan. Matti Meikäläinen, Ernst Eurooppalainen tai Jörgen Saksalainen ei pääse karkuun veroruuvin alta ja maksaa. Samalla sääntöjen tekijät rikkovat itse tekemiään sääntöjä olettaen, että valtion limusiineja ja virka-autoja eivät säännöt koske.

EU-tasot ja tasot

EU–parlamentilla on käytössään useita virka-autoja, joista mainitsemisen arvoisia lienee VW Phaeton, Audit ja Jaguarit. Nämä kaikki ylittävät päästöillään 150 mittayksikön määrän, kun samalla Mattia, Ernstiä ja Jörgeniä rangaistaan jokaisesta kilometristä päästörajojen takia.

Jo pelkää EU:n autotallin Call-Center maksaa EU–veronmaksajille noin 400.000 euroa vuodessa.

EU–komission virka-autot ovat S-luokan Mercedeksiä, A8 Audeja tai BMW 700-sarjaisia limusiineja. Tälläisellä autolla ajaa vain harvat EU–veronmaksajat. Kovin esikuvallista näillä kulkupeleillä paikasta toiseen siirtyminen ei kuitenkaan ole. Varsinkin kun eritasoille panssaroitujen autojen päästöarvoja ja kulutuslukuja on vaikea arvioida tai perustella päättäjiensä kanssa tasa-arvoiselle EU–veronmaksajalle.

EU:n päästösäästöjen kerääminen ja maksaminen jää EU–veronmaksajan harteille myös parlamentin ja komission osalta. EU:ssa on paljon esimerkillistä työtä tehtävissä otettaessa huomioon vuonna 2020 voimaan tulevat rajat 95 g CO2/km ja 4,5 litran kulutukseen 100 kilometrillä.

Saksan tasot ja tasot

Saksassa tehdyn kyselyn mukaan saksalaiset poliitikot niin liittotasavalta-, kuin liittovaltiotasolla yksikään virka-autoista ei täytä EU–vaatimuksia (130 g CO2/km). EU–virka-autojen keskipäästöt ovat 154 g CO2/km. Karmeimmat luvut saa aikaan Bremenin kapungin koulutussenaattori Claudia Bogedan 408 g CO2/km. Tutkimuksen sisältä löytyy pieni jännittävä yksityiskohta. Saksassa jossa kielletään kilpaa diesel–ajoneuvoja 62 prosenttia valtion virka-autoista kulkee dieselillä.

Saksassakin on paljon esimerkillistä työtä tehtävissä otettaessa huomioon vuonna 2020 voimaan tulevat rajat 95 g CO2/km ja 4,5 litran kulutukseen 100 kilometrillä.

Suomen tasot ja tasot

Suomen hallituksella on ilmoituksensa mukaan käytössä noin 20 autoa (2013 taso). Suurimman osan (15) kerrotaan olevan Audi A6–mallia, jonka päästöt ovat valmistajan mukaan 112-154 grammaa ja kulutus 4,3-6,8 lirtaa sadalla. Sama juttu kertoo, että Audit saavat väistyä Mersujen (noin 125g) tilalta ja joutuvat todennäköisesti korkeimpien virkamiesten virka-autoiksi.

Muutaman vuoden uudempi uutinen kertoo, että ministeri Audien tilalle tulleet Mersut ollaan korvaamassa BMW–merkkisillä (179 grammaa – 7,6 litraa) kulkimilla.

Suomessakin on paljon esimerkillistä työtä tehtävissä otettaessa huomioon vuonna 2020 voimaan tulevat rajat 95 g CO2/km ja 4,5 litran kulutukseen 100 kilometrillä.

 

Kiitos

Hämis

Shares