Blogit

Miksi kuntien ei annettaisi aktivoida?

Työttömyysturvan ns. ”aktiivimallin” sato oli Lapissa karua luettavaa. Mitä syrjäisempi oli kunta, sen suurempi oli niiden osuus, jotka eivät voineet aktiivisuusehtoa täyttää. Nyt hallituksessa pähkäillään, tulisiko TE-keskuksen resursseja lisätä tai esimerkiksi kelpuuttaa vapaaehtoistyö aktiivisuusehdot täyttäväksi työksi. Köyhän miehen Leppäsenä uskon kuitenkin, että paras aktivoija olisi kunta, mikäli aktiivimallia ei peruta.

Mikäli SOTE-uudistus toteutuu, kuntien tehtävistä suuri osa karsiutuu pois. Ei tarvitse olla suurikaan profeetta arvatakseen, että kunnat ja valtuustot eivät mielellään jää pelkiksi kaavalautakunniksi, vaan haluavat keskittyä entistä ponnekkaammin sellaisiin alueisiin, jotka ovat jääneet sosiaali- ja terveyspalvelujen varjoon. Yksi näistä on työllistämispalvelut.

Suurella osalla kunnista on olemassa työllistämispalveluja joko suoraan kunnan alaisena tai esimerkiksi yhdistysten ja säätiöiden kautta. Nykyisellään nämä kunnan työllistämispalvelut tähtäävät pitkäaikaistyöttömyyden katkaisuun, jotta kunta välttäisi ns. ”sakkomaksun”, eli pitkäaikaistyöttömän työmarkkinatuesta Kelalle maksettavan osuuden.

Koska Suomessa on ilmeisesti mahdotonta perua päätöksiä, vaikka olisivat kuinka huonoja, lienee aktiivimallia pakko sietää. Siitä voisi tehdä kuitenkin siedettävämpää antamalla resursseja työllistämiseen nimenomaan kunnille, joilla on jo olemassa työllistämistä varten konserniyhtiöitä, säätiöitä, liikelaitoksia ja työpajoja. Mikäli kunnat saisivat tarvittavia tietoja ja rahoitusta esimerkiksi palkkatukina jo aktiivimallin 3 kuukauden leikkurin katkaisuun, vähenisi myös pitkäaikaistyöttömien joukon kasvaminen.

Resursseja kunnille tulisi osoittaa korvamerkittyinä valtionosuuksina tai vaikkapa palkkatukena. Kuntien tehtävän helpottamiseksi voitaisiin myös löysätä kuntien omistamien yhtiöiden ulosmyyntirajoja, jolloin kuntien mielikuvitusta ei turhaan suitsittaisi.

Akseli Erkkilä

Kansalaispuolue

Shares