Blogit

Näin tapahtuu, kun vastatullut heitetään sisään lukioon

Kohtaaminen aikuisten oppilaiden kanssa, jotka eivät koskaan ole kuullut puhuttavan holokaustista tai, joka epäilee, että maapallo on pyöreä, tekee sen vaikeaksi antaa opetusta sillä tasolla, millä se on ajateltu, kirjoittaa lukion opettaja Sebastian Marquez von Haga.

Se on yhtä surullista joka kerta, opettajan silmillä nähtynä. Ensimmäisinä viikkoina istuu hyvin puettu nuori mies, jota voimme kutsua Mahmoudiksi, selkä suorana ja tekee muistiinpanoja kuumeisesti. Kysymykseen, miksi hän haluaa tulla, vastaa hän hymyillen ”lääkäriksi” tai ”insinööriksi”. Muutaman kuukauden jälkeen huomaa Mahmoud, että tiedonkuilu toisiin nuorempiin luokkatovereihin, on mahdotonta kuroa umpeen, sille huipputasolle johan hän kuului SFI-luokalla ja idea siitä, että hän voi tulla miksi hän haluaa, tässä uudessa maassa, on pois pyyhkäisty. Lippis otetaan esille ja puoliksi makuulla tuolissaan otetaan kännykkä esille vähän väliä siksi, että nähdään, milloinka tunti loppuu. Muutaman kuukasi tämän jälkeen, seisoo tuoli tyhjänä.

Ajatus on tavallaan hyvä – mutta johtaa harhaan

Ajatus on tavallaan hyvä, kun nuori vastatullut, muutaman ruotsissa vietetyn vuoden jälkeen luotsataan sisään ruotsalaiseen lukioon. Näiden viimeisten vuosien suuri nuorten miesten maahanmuutto osoittaa toki sen, kuinka tämä ”hyvä ajatus” toimii huonommin käytännössä. Syy on yksinkertainen: Ruotsalaista lukiota ei ole suunniteltu vastaanottamaan suuria joukkoja oppilaita, joilla ei ole opinnoissa vaadittavia alkeistietoja, joita opiskelut vaativat, huolimatta eufemismista, kuten valmistelevista koulutuksista ja kielenopetusohjelmista.

”Vastatulleet uskovat, että he tulevat saamaan mahdollisuuden koulutukseen ja työn saamiseen, mutta päättyvät sen sijaan kielelliseen ja osaamistaidottomaan limboon, joka lujittaa syrjäytymistä”.

Ruotsin kansallisen kouluviraston asiantuntijoiden raportin mukaan, vaaditaan keskimäärin seitsemän vuotta, että valmistellaan itselle nk. koulukieli ja, että on lukemalla ainostaan vasta-alkajan ruotsia SFI:ssä ei riitä. Tämä vastaa minun sekä monen muun opettajan kokemuksia. Me tapaamme ja vuorovaikutamme päivittäin näiden oppilaiden kanssa. Se ei ole vain ruotsikieli joka tuhoutuu: monelta puuttuu alkeistiedot esimerkiksi englannissa. Erona näille harvinaisille aineille, kuten Ruotsi toisena kielenä, missä probleemat tavauksessa ja kieliopissa arvioidaan antaa mennä periaatteella (myöskin, jos olet syntynyt ruotsissa), ovat myöskin olemassa keskeisissä aineissa, kuten englannissa ja matematiikassa, joissa ei ole oikotietä.

Faktatiedon perusteellinen puuttuminen

Monet tulevat tämän lisäksi koulukulttuureista, missä ne, jotka himoitsevat hyvää todistusta, on sananmukaisesti muistaneet sen, mitä opettaja sanoo. Se, että analysoidaan, näkee yhtäläisyyksiä, tarkastelee kriittisesti toisasioita eri näkökulmista ja ajatelee itsenäisesti suhteessa oppimateriaaleihin, on monelle vastatulleelle oppilaalle suhteellisen kehittymätön taito, mikä aiheuttaa ongelmia, kun näitä kykyjä korostetaan olennaisen tärkeiksi tietovaatimuksissa.
Kokemukseni mukaan, puuttuu suurimmalta osalta sekä perusteellinen yleiskoulutus sekä taidot, jota opetustaso edellyttää. Aikuisopiskelijoiden tapaaminen, jotka eivät koskaan ole kuullut holokaustista, tai epäilevä sitä, että maapallo on pyöreä (autenttinen esimerkki), tekee sen vaikeaksi suorittaa opetusta sillä tasolla, jolle se on tarkoitettu. Se on myöskin lisättävä, että vastatulleiden oppilaiden välillä on usein suuria eroja heidän osaamisellaan. On olemassa oppilaita, jotka selviytyvät loistavasti. Liian monelle tulee toki kohtaaminen ruotsin lukion kanssa kielellisenä ja kulttuurisen shokkina.

”Järjestelmävirheen ratkaisemiseksi vaaditaan kokonaan aivan uusi ajattelutapa tämän opiskelijarymän ympärille. Vaatimusta lukion aloittamiselle tulee korottaa. Muutoin tulee lukio, rehellisyyden nimissä, toimimaan säilytyspaikkana”.

Kaikki tulevat häviämään tässä

Kaikki häviävät siinä, että vastatulleet ilman riittävää ennakkotietoa heitetään sisälle tavallisiin lukioluokkiin. Lukion opettajat käyttävät valtavasti aikaa oppilaisiin, jotka eivät pysty vastaanottamaan koulutusta. Muut oppilaat saavat sen lisäksi, vähemmän opettajan aikaa, vesitettyä opiskelusisältöä, kun opettaja usein tuntee olevansa pakotettu alentamaan tietotasoa siksi, että saa kaikki mukaan. Nämä vastatulleet uskovat, että he saavat mahdollisuuden kouluttautua ja saada työpaikan, mutta päätyvät sen sijaan kielelliseen ja tietoperäiseen limboon, joka lujittaa syrjäytymistä. Järjestelmävirheen ratkaisemiseksi vaaditaan täysin uusi ajattelutapa tämän opiskelijaryhmän ympärille. Lukion aloittamisen vaatimuksia on lisättävä. Muuten tulee lukio rehellisyyden nimissä, eniten muistuttamaan säilytystilaa. Annetaan lukion pysyä lukiona.

Sebastian Marquez von Hage
Opettaja

Expressen

Shares

Tietoa julkaisijasta

Markku Lindström

Olen ruotsissa asuva, realisesti ajatteleva, isänmaallisesti asioita tarkkaileva kirjoittaja. En ole rasisti enkä myöskään nazisti. Tarkkailen ja tutkailen mitä maailmalla tapahtuu, joista sitten etupäässä käännän kirjoitukset ja uutiset alkuperäisessä muodossaan. Linkit löytyvät jokaiseen käännettyyn uutisjuttuun.