Blogit

Raideliikenteen uudistus lyhyesti: viekää rahamme!

VR:n raidemonopolin purku oli niin odotettu, ja se oli odotetusti suunniteltu niin älyvarmaksi rahastuskeinoksi ulkomaisille sijoitusyhtiöille, että asiasta ei jaksanut edes juuri innostua. Nyt ei ole enää mitään epäselvyyttä siitä, etteikö liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner olisi tullut virkaansa varta vasten tuomaan valtion omistusta ulkomaisten firmojen rahastettavaksi.

Raideliikenteen monopoli siis puretaan asteittain ja VR pilkotaan kolmeksi yhtiöksi. Yhtiöitä ovat kalustoyhtiö, kunnossapito ja kiinteistöyhtiö. Maakunnille ja kaupungeille ”annetaan” oikeus kilpailuttaa raideliikennepalveluita alueellaan. Tässä tuleekin koko homman suurin vitsi.

Ensinnäkin on hauskaa nähdä, kuinka hyvin on pyritty varmistamaan se, että Suomeen tulevat ulkomaiset sijoittajat saavat rahansa. He saavat kalustonsa vuokralle VR:stä pilkotuista yhtilöistä. Näin ulkomaisilla toimijoilla ei ole Suomessa kiinni yhtään investointeja, ja he voivat pakata kimpsunsa ja kampsunsa ja nostaa kytkintä, mikäli esimerkiksi VR nostaa vuokraa kalustostaan. Näin ollen uusilla yrittäjillä ei ole minkäänlaista sijoittajariskiä.

Aivan oikeutettu huoli on, kuinka saadaan turvattua raideliikenne syrjäisemmille alueille, nehän kun eivät henkilöliikenteen osalta ole yhtä kannattavia kuin pääkaupunkiseudun liikenne. Tähän tarjotaan palveluvastuuta ja edellä esitettyä maakuntien ja kaupunkien kilpailutusoikeutta. Nämä eivät poista sitä tosiasiaa, että maakuntien raideliikennettä täytyy yhä tukea – tukiraha vain ei jää pyörimään Suomeen kuten nykytilanteessa käy, vaan se matkaa paratiisisaarille sijoittajien taksuihin.

Ensinnäkin: kuinka ihmeessä voidaan saada aikaan sopimuksia yksityisten raidefirmojen kanssa, joissa nämä saadaan ylläpitämään palvelua syrjäseudulla, mikäli tätä ei jotenkin verovaroin tueta? Eikö tämä palveluvastuu sisälly jo kilpailutukseen – kilpailutuksessahan kerrotaan, mitä palvelua tilaaja haluaa. Toisekseen on todettava, että maakuntien ”oikeus” kilpailuttaa palveluja tarkoittaa sitä, että ne maakunnat, joille ei ole siis tulossa verotusoikeutta vaan ainoastaan kunnilta ohjatut valtionosuudet, pannaan maksamaan siitä että juna kulkee vaan.

Toisin sanoen Anne Berner on tehnyt ystävilleen varman rahantekovälineen. Investointiriskiä ei ole, ja mikäli reitti ei kannata, pannaan veronmaksaja maksamaan. Veronmaksajahan on tukenut raideliikennettä ennenkin, mutta raha on pysynyt kotimaassa. Nyt koko raideliikenteen kate sekä kannattamattoman osan tuki uhkaa valua kansantaloudestamme ulos. Mutta kuka yllättyi? Ennen kaikkea Bernerin toiminta on häpeäksi hänet mukaan ottaneelle Juha Sipilälle ja kaikille Keskustan kansanedustajille, jotka tätä politiikkaa tukevat.

Nykyisessä järjestelmässä ei ole lähtökohtaisesti mitään vikaa. Raideliikenne on Suomessa ns. luonnollisen monopolin ala, joka tuppaa putoamaan vapaassa kilpailutilanteessa yksiin käsiin. Siksi on parempi, että monopolin haltijana on valtio, eli veronmaksajat. Nykyisistä ongelmista saamme syyttää huonoja resursseja, emme itse järjestelmää.

Muuten olen sitä mieltä, että Suomen on erottava eurosta ja EU:sta.

Akseli Erkkilä
Kansalaispuolueen asiantuntijajäsen
www.kansalaispuolue.fi

Jakoa

Kommentit