Blogit

Suomi Rata Oy ja Oulun miljoona

Kun nyt joulukuussa on Suomi Rata Oy:n perustussopimukset saatu allekirjoitettua, on hyvä aika muistuttaa kummallisuudesta, että Oulun kaupunki on ylipäätään mukana hankkeessa. Toki voi pohtia myös tuon yhtiön nimeä, koska Helsinki – Tampere -väli nyt ei ehkä ole vielä ihan maanlaajuinen, vaikka onkin maan vilkkain rataosuus.

Kaupunginhallitus (KH) teki äänin 11–2. Oulussa 23.3.2020 päätöksen rahoittaa Suomi Rata Oy:n suunnitteluvaihetta. Hanketta käsiteltiin vuoden alussa yhteensä neljä kertaa. Asia puolestaan näkyi julkisuudessa usein harhaanjohtavasti, koska Suomi Rata on helppo yhdistää perinteelliseen Pohjanmaan rataan, nykyään pääradaksi kutsuttuun. Silti Suomi Rata Oy rajoittaa toimintansa täysin Helsinki – Tampere -väliin.

Suomi Rata Oy tähtää siis Helsingistä Tampereelle tehtävän radan nopeutukseen ja kapasiteetin parantamiseen ja tarkemmin sanottuna sen suunnitteluun. Kustannusarvio suunnittelulle on 150 miljoonaa, johon valtio on halunnut kunnat mukaan lähes puolella osuudella. Erikoista on, että maan toisella puolen sijaitseva Oulu päätti sijoittaa hankkeeseen enimmillään miljoona euroa.

Pääradan osuudet Pohjois-Pohjanmaalla ovat edelleen huonossa kunnossa ja niiden parantaminen etenee hitaasti. Itselleni ei selvinnyt syytä, miksi sijoitamme rahaa muualla olevaan hankkeeseen, jonka edut meille ovat kyseenalaisia, kenties jopa haitallisia. Rahat menevät nähdäkseni Tampereen elinvoimaisuuden parantamiseen. Itse hanke parantaa tuota rataosuutta on tietenkin järkevä, mutta oululaisten veronmaksajien rahojen käyttäminen tuohon ei ole.

Huomionarvoista on, että hankkeessa on kaksi vaihtoehtoa; uusi suora ratalinjaus ja hieman halvempi vanhan ratalinjauksen parantaminen lisäraiteilla ja vastaavilla rakenteilla. Molemmissa paranee yhteys pohjoisesta tultaessa Helsinki-Vantaan lentoasemalle jopa huomattavasti, mikä on ilman muuta oleellinen asia. Tosin meille tästä ei ole juurikaan hyötyä, koska Oulusta käsin on useimmiten järkevää käyttää ilmatietä mahdollisia jatkolentoja varten.

Uusi ratalinjaus toteutuessaan vie arvatenkin pitkän ajan, todennäköisesti 30-luvulle ja kokemusten valossa isojen ratahankkeiden talousarviot ylittyvät usein jopa reilusti (Länsi-Metro voi jäädä pikkujutuksi). Tällöin rahan riittäminen pohjoisen rataosuuksiin heikkenee helposti entisestään. Nykyisellään kustannusten ylärajaksi on ilmoitettu 5,75 miljardia.

Tuo täysin uusi linjaus saattaa myös päätyä kokonaan uuteen raidejärjestelmään, jolloin saamme palkaksi junanvaihdon Tampereelle. Näinhän on maailmalla usein tehty vastaavissa tapauksissa. Siksikin laittaisin paukut nykyisen linjauksen pohjalta tehtävään parannukseen.

Palatakseni Ouluun, niin miljoona usealle vuodelle jaoteltuna ei tietenkään kaada kaupungin taloutta. Mutta arvelen, että jos tänne perustetaan hankeyhtiö parantamaan Ylivieska-Oulu tai Liminka-Oulu väliä, niin siihen ei tulisi rahoittajiksi Etelä-Suomen kuntia. Eikä tietysti kuuluisikaan tulla.

Näyttää myös, että monessa muussa kunnassa kuten Tampereella ja Vantaalla tähän hankkeeseen lähtö päätettiin valtuustossa, ei kunnanhallituksessa kuten Oulussa. Valtuustokäsittelyllä saisimme tällaisiin hankkeisiin tietenkin enemmän avoimuutta ja laajempaa kansalaiskeskustelua. Mutta halutaanko noita Oulussa?

Juha Vuorio, DI

valtuutettu (ps.), Oulu

***     ***     ***     ***     ***

Tuo yllä oleva varsinainen kirjoitus lähtee täysin Oulun tilanteesta, joka on toisella puolella Suomea tuon radan kannalta. Itse tavoite, eli nopeuttaa ja parantaa kapasiteettia tuolla välillä on tietenkin järkevä. Mutta Oulun osallistumiseen puolestaan ei ole mitään perusteita.

Helsingin ja Tampereen välillä oleville paikkakunnille on noussut huoli tuon hankkeen vaikutuksista tilanteessa, jossa päädyttäisiin uuteen suoraan raidelinjaukseen. Tuolloin uhkakuvaksi muodostuu ’Tankki täyteen’ – ohjelman huoltoasema, joka jäi hiljentyneen tien varteen uuden tien valmistuttua.

Ilmeisesti Hämeen maakunnassa ollaan sitä mieltä, että uutta ratalinjaa ei tulla hyväksymään maakuntavaltuustossa. Mutta käytännössä pääkaupunkiseutu ja Tampere kyllä jyräävät yli samalla tavoin kuin Helsinki jyräsi Sipoon yli, kun halusi Sipoolta lisää maata itselleen. Jos siis uuteen ratalinjaan päädyttäisiin.

Uudessa ratalinjassa puolestaan on mielenkiintoisena näkökohtana mahdollinen uusi ratajärjestelmä uuden ratalinjauksen tapauksessa. Koitin etsiä hankkeen kuvauksista tuosta mainintaa, mutta näyttäisi että aiheesta ei sanota suuntaan eikä toiseen yhtään mitään. Tavallaan tuokin herättää kysymyksiä lisää. Ainakin sen, että sittenhän Tampereelle tulee pakollinen junanvaihto.

Itse tosiaan uskoisin, että vanhan ratalinjan kehittäminen olisi järkevin suunta. Tässä voi viitata Suomessa ja muualla Euroopassa olleisiin massiivisiin infrahankkeisiin, joissa kustannusarviot ja aikataulut ovat ylittyneet reilusti. Vanhan järjestelmän ylläpidossa tulisi luultavasti vähemmän yllätyksiä.

***     ***     ***     ***     ***

Juha Vuorio, oululainen DI ja Oulun kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja. Myös oman valtuustoryhmänsä (ps.) puheenjohtaja.

Lue lisää Juha Vuorion verkkosivuilta osoitteessa https://vuorio.net/

tai Facebookissa ja Twitterissä.
https://www.facebook.com/juha.vuorio.oulu/
https://twitter.com/jjvuorio

 

Tietoa julkaisijasta

Juha Vuorio

Juha Vuorio, oululainen DI ja kokoomuslainen valtuutettu Oulussa.

Lue lisää Juha Vuorion verkkosivuilta osoitteessa https://vuorio.net/ tai Facebookissa ja Twitterissä.

https://www.facebook.com/juha.vuorio.oulu/
https://twitter.com/jjvuorio

Liity kannattajajäseneksi

Kansalaisen verkkokauppa

Advertisement