Yhdysvallat yrittää Trumpin johdolla sorvata Ukrainaan rauhaa. Kahden kesken Venäjän kanssa on laadittu diili, jota yritetään nyt myydä Ukrainalle. Tämä on vasta medioille vuodettu versio, mutta kommentoin sen nyt vaalikonemaisesti läpi kohta kohdalta.
1. Ukrainan suvereniteetti varmistetaan.
Tämän pitäisi olla itsestäänselvyys. Se mitä suvereniteetilla tarkoitetaan jätetään auki, mutta eiköhän se selviä myöhemmin.
2. Venäjä, Ukraina ja Eurooppa tekevät perusteellisen sopimuksen hyökkäämättömyydestä. Kaikki epäselvyydet viimeisimpien 30 vuoden ajalta ratkaistaan.
Hyökkäämättömyyssopimukset ovat puuta heinää, eivätkä ne ole koskaan estäneet hyökkäyksiä.
3. Edellytetään, että Venäjä ei hyökkää naapurimaihinsa, eikä Nato laajene enempää.
Tämä kohta on merkittävä, koska tämä ilmeisesti kattaa kaikki Venäjän naapurimaat. Venäjä ei siis saisi hyökätä esimerkiksi Georgiaan tai muuten koko sopimus raukeaa. Natoon Ukrainaa tuskin oltaisiin muutenkaan päästetty. Sen sijaan tämä on tappio Natolle ja niille muille maille, jotka liittoumaan mahdollisesti haluaisivat. Jos Suomi ei olisi liittynyt Natoon, puheet Nato-optiosta olisivat joutuneet roskiin ja poliitikot panikoineet.
4. Venäjä ja Nato käyvät dialogia, jota välittää Yhdysvallat, turvallisuuskysymyksien ratkaisemiseksi ja de-eskalaatiolle suotuisten olosuhteiden luomiseksi, jotta varmistetaan globaali turvallisuus ja lisätään mahdollisuuksia yhteistyölle ja tulevalle taloudelliselle kehitykselle.
Tätä tapahtuu jo nykyään ja on aina tapahtunut.
5. Ukraina saa luotettavat turvatakeet.
Mitkä ne ovat? Saako Ukraina esimerkiksi Naton neljännen artiklan statuksen vai mistä tässä puhutaan?
6. Ukrainan asevoimien koko rajoitetaan 600 000 henkilöön.
Tämä kohta ei ole yhtään niin paha kuin miltä se kuulostaa. Venäjän hyökkäyksen 2022 pysäytti Ukrainan silloinen 200 000 miehen armeija, mikä osti aikaa kouluttaa lisäjoukkoja. 600 000 miehen armeija on suuri, eikä Ukrainalla todennäköisesti olisi edes resursseja ylläpitää enempää miehiä palveluksessa. Lisäksi reserveillä ja kalustolla voidaan kikkailla aika paljon.
7. Ukraina suostuu kirjaamaan perustuslakiinsa, että se ei liity Natoon, ja Nato suostuu lisäämään sääntöihinsä lausekkeen, että Ukrainaa ei hyväksytä jäseneksi tulevaisuudessa.
Kuuluu jo kohtaan 3.
8. Nato suostuu olemaan sijoittamatta joukkojaan Ukrainaan.
Viidenteen kohtaan viitaten, Ukraina saa siis turvatakuut, mutta paikan päällä rauhaa eivät ole vahtimassa Naton, eli siis käytännössä kenenkään ulkovaltojen, joukot. Nato-jäsenyyden eväämisen lisäksi myös Ukrainan yhteistyötä Naton kanssa rajoitetaan. Venäjä todennäköisesti vetoaisi tähän kohtaan, jos Ukrainassa esimerkiksi haluttaisiin järjestää Naton yhteinen sotaharjoitus.
9. Euroopan taisteluhävittäjät sijoitetaan Puolaan.
Tulkitsen tämän huonoksi käännösvirheeksi. Puhutaan ilmeisesti vain Ukrainassa sijaitsevista eurooppalaisista hävittäjistä, koska eiväthän kaikki Euroopan maat ole viemässä hävittäjiään Puolaan. Tämä on aika kohtuullinen rajoitus, koska hävittäjät saadaan Puolasta melko nopeasti takaisin Ukrainaan tarpeen vaatiessa.
10. Yhdysvaltain takeet:
Noniin, ovatko nämä ne turvatakuut?
– Yhdysvallat saa kompensaatiota takeista.
Eli Ukraina joutuu maksamaan Yhdysvalloille? Kuinka kauan? Raukeaako tämä sopimus, jos maksut loppuvat?
– Jos Ukraina hyökkää Venäjälle, se menettää takeensa.
Joo.
– Jos Venäjä hyökkää Ukrainaan, päättäväisen koordinoidun sotilaallisen vastauksen lisäksi kaikki maailmanlaajuiset pakotteet asetetaan voimaan, uusien alueiden tunnustus ja kaikki muut tässä sopimuksessa mainitut edut perutaan.
Joo, hyvä.
– Jos Ukraina ampuu ohjuksen Moskovaan tai Pietariin ilman syytä, turvatakeet mitätöidään.
Tämä on aika pelottava kohta, koska Venäjä voi koska vain lavastaa tällaisen iskun ja mitätöidä koko sopimuksen sen myötä.
Minulle jäi vähän epäselväksi, mitä ne Yhdysvaltojen takeet ovat.
11. Ukraina voi hakea EU-jäsenyyttä ja saa lyhytaikaisen etuuskohtelun Euroopan markkinoille pääsyssä, kun tätä asiaa käsitellään.
Hiukan osoittaa, ettei Venäjä pidä EU:ta mitenkään uhkaavana. Tai sitten ei luota, että Ukraina pääsisi unioniin. Yhdysvallat ja Venäjä eivät päätä siitä, että saako Ukraina “lyhytaikaista etuuskohtelua” Euroopan markkinoille tai että maan korruptiota ja alhaista taloutta katsottaisiin läpi sormien EU-hakemuksen kanssa. Minusta Ukrainaa ei tulisi päästää EU:hun, koska se ei mitenkään täytä jäsenyysvaatimuksia, ja se tulisi olemaan loputon rahareikä.
12. Ukrainan jälleenrakentamiseen tarkoitettu voimallinen globaali paketti, joka sisältää mutta ei ole rajoitettu [seuraaviin kohtiin]:
a. Ukrainan kehitysrahaston perustaminen nopeasti kasvaviin teollisuusaloihin investoimiseksi, sisältäen teknologian, datakeskukset ja tekoälyn.
Onko niillä sähköä datakeskuksiin? Tämä on ehkä hiukan meemi, että rauhanehtoihinkin on pitänyt tunkea tekoäly, koska se on nyt juttu.
b. Yhdysvallat tekee yhteistyötä Ukrainan kanssa uudelleenrakentaakseen, kehittääkseen, modernisoidakseen ja operoidakseen Ukrainan kaasuinfrastruktuuria, mukaan lukien putkia ja varastointilaitoksia.
c. Yhteisiä ponnisteluja sodan vaikutusten alla olleiden alueiden ennallistamiseksi, uudelleenrakentamiseksi sekä kaupunkien ja asutusalueiden modernisoinniksi.
d. Infrastruktuurin kehittäminen.
e. Mineraalien ja luonnonvarojen hyödyntäminen.
f. Maailmanpankki kehittää erityisen rahoituspaketin näiden pyrkimysten nopeuttamiseksi.
Tässä minusta näkyy paljon Venäjän tyhmyys ja huono pelisilmä, kun eivät näihin puuttuneet. Yhdysvallat pääsee aika vapaasti rellestämään Ukrainassa ja tekemään maasta entistä länsimaisemman ja jenkeistä riippuvaisen. Mikäli Venäjä haluaisi Ukrainasta venäjämielisen, tulisi sen investoida sinne ja osallistua myös jälleenrakentamiseen, mutta ei tuo valtio ole kykenevä ajattelemaan niin.
13. Venäjä integroidaan uudelleen globaaliin talouteen:
a. Pakotteiden nostamisesta keskustellaan ja päätetään vaiheittain ja tapauskohtaisesti.
Eikö Venäjää pitäisi kiinnostaa vähän enemmän nämä talousasiat? Se valtio on pallejaan myöten sotataloudessa ja sodan loppuminen tulee johtamaan massatyöttömyyteen. Tässä ei vaadita pakotteiden välitöntä purkamista, vaan että keskustellaan, keskustellaan.
b. Yhdysvallat aloittaa pitkäaikaisen talousyhteistyösopimuksen keskinäisen energian, luonnonvarojen, infrastruktuurin, tekoälyn, datakeskusten, Arktisella alueella tapahtuvien harvinaisten maametallien louhinnan projektien ja muiden vastaavien yritysmahdollisuuksien kehittämiseksi.
Tekoäly (!).
c. Venäjä kutsutaan liittymään takaisin G8-ryhmään.
Siinäpä liittyy.
14. Jäädytetyt varat käytetään seuraavalla tavalla:
100 miljardia dollaria jäädytettyjä venäläisiä varoja investoidaan Yhdysvaltain johtamiin pyrkimyksiin uudelleenrakentaa ja investoida Ukrainaan. Yhdysvallat saa 50 prosenttia tämän hankkeen tuotoista. Eurooppa lisää 100 miljardia dollaria kasvattaakseen saatavilla olevien investointivarojen määrää Ukrainan jälleenrakennukseen. Jäädytetyt eurooppalaiset varat vapautetaan. Loput jäädytetyistä Venäjän varoista investoidaan erilliseen Yhdysvaltain–Venäjän-investointijärjestelmään, joka toteuttaa yhteisiä projekteja tietyillä alueilla. Tämä rahasto tähtää suhteiden vahvistamiseen ja yhteisten tavoitteiden lisäämiseen, jotta luodaan vahva kannustin olla palaamatta konfliktiin.
Euroopan pitäisi muuttaa tätä niin, että Eurooppakin saa puolet tuotoista, koska se on ilmeisesti ryssille ihan ok.
15. Perustetaan yhteinen amerikkalais-venäläinen työryhmä työskentelemään turvallisuuskysymysten parissa edistämään ja varmistamaan kaikkien tämän sopimuksen kohtien noudattamista.
Palkatkaa sinne mahdollisimman paljon demareita.
16. Venäjä kirjaa lakiinsa linjan hyökkäämättömyydestä Eurooppaa ja Ukrainaa kohtaan.
Kuten hyökkäämättömyyssopimustenkin kanssa, tämä ei tarkoita mitään.
17. Yhdysvallat ja Venäjä sopivat jatkavansa ydinaseiden leviämisen estämistä ja valvontaa koskevien sopimuksien, mukaan lukien START 1-sopimuksen, voimassaoloaikaa.
START 1-sopimus rajoittaa ydinkärkien ja mannertenvälisten ohjusten määrää. Venäjä kuitenkin paraikaa kehittää uusia “superaseitaan”, kuten Poseidon-ydintorpedo ja atomivoimalla lentävä ohjus Burevestnik, jotka ovat kaikki ydinsotaa ja Yhdysvaltoja vastaan tarkoitettu. Näihin ei puututa?
18. Ukraina suostuu olemaan ydinaseeton valtio ydinsulkusopimuksen mukaisesti.
Ukraina tuskin olisi muutenkaan havitellut ydinasetta.
19. Zaporižžjan ydinvoimala käynnistetään [kansainvälisen atomienergiajärjestön] IAEA:n valvonnan alaisena, ja tuotettu sähkö jaetaan tasan Venäjän ja Ukrainan välillä: 50–50.
Varmaan sen takia, koska ryssillä ei ole tuolla muuta energiaa.
20. Molemmat maat sitoutuvat toteuttamaan kouluissa ja yhteiskunnassa opetuksellisia ohjelmia, joiden tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta erilaisia kulttuureja kohtaan sekä poistaa rasismi ja ennakkoluulot:
Paras kohta.
a. Ukraina ottaa käyttöön EU:n säännöt uskonnollisesta suvaitsevaisuudesta ja kielivähemmistöjen suojelusta.
Hei, miksei Venäjän sääntöjä?
b. Molemmat maat suostuvat kaikkien syrjivien käytäntöjen poistamiseen ja takaavat ukrainalaisen ja venäläisen median ja koulutuksen oikeudet.
Muuttaakohan Venäjä mitään lakeja tämän seurauksena? Ukrainan venäläisvähemmistöt ovat pitkälti Venäjän valtaamilla alueilla, joten Ukrainan puolella ei ole kovin perusteltua järjestää ryssille erityiskohtelua. Tämä onkin lähinnä yritys venäläistää Ukrainaa, mutta ei se tule toimimaan.
c. Natsi-ideologia ja siihen liittyvät toiminnot täytyy torjua ja kieltää.
Venäjä ja Yhdysvallat toimivat jälleen antifasismin mallimaina.
21. Alueet:
a. Krim, Luhansk ja Donetsk tunnustetaan de facto Venäjälle kuuluviksi, mukaan lukien Yhdysvaltain tunnustamana.
b. H’erson ja Zaporižžja jäädytetään rintamalinjoihin, mikä tarkoittaa de facto tunnustusta rintamalinjojen mukaisesti.
Ne ovat jo de facto eli käytännössä Venäjää. Tämä on eri asia kuin de jure, mikä tarkoittaa laillisesti. Kenenkään ei siis ilmeisesti tarvitse tunnustaa virallisesti lakiin perustuen noita alueita Venäjälle, mikä kyllä helpottaa Ukrainaa, Suomea ja muita Euroopan maita.
c. Venäjä luopuu muista sovituista alueista, joita se hallitsee näiden viiden alueen ulkopuolella.
Tämä on kai joku melko pieni maapläntti.
d. Ukrainan joukot vetäytyvät siitä osasta Donetskin aluetta, jota he tällä hetkellä hallitsevat, ja tätä vetäytymisaluetta käsitellään demilitarisoituna puskurivyöhykkeenä, joka kansainvälisesti tunnustetaan Venäjän federaatiolle kuuluvaksi alueeksi. Venäjän joukot eivät astu demilitarisoidulle alueelle.
Koko pamfletin helposti pahin ja kiistaa aiheuttavin kohta, koska Ukrainan olisi vetäydyttävä parhaalta ja linnoitetuimmalta puolustuslinjaltaan. Jos tämä menee noin, niin tuo on se paikka, mihin tarvittaisiin ulkovaltojen rauhanturvajoukkoja.
22. Kun tulevista aluejärjestelyistä on sovittu, niin Venäjän federaatio kuin Ukrainakin sitoutuvat olemaan muuttamatta näitä järjestelyjä voimalla. Mikään turvatakuu ei sovellu, jos tätä sitoumusta rikotaan.
Tämä on tietenkin ilmiselvää.
23. Venäjä ei estä Ukrainaa käyttämästä Dnepr-jokea kauppatoimiin, ja sopimuksia tehdään Mustanmeren yli kuljetettavien viljakuljetusten vapaudesta.
Dnepr on muutenkin Ukrainan puolella ja osittain rajajoki. Miksi pitäisi erikseen mainita, että sitä saa käyttää? Tämä on Venäjältä tällainen mukamasten myönnytys.
24. Perustetaan humanitaarinen komitea ratkaisemaan avoinna olevat kysymykset:
a. Kaikki jäljellä olevat vangit ja ruumiit palautetaan ”kaikki vaihdetaan kaikkiin”-periaatteen mukaisesti.
b. Kaikki siviilivangit ja panttivangit palautetaan, myös lapset.
c. Perustetaan ohjelma perheiden yhteen saattamiseksi.
d. Tehdään toimia konfliktin uhrien kärsimyksen lieventämiseksi.
Palkatkaa sinnekin demareita.
25. Ukraina järjestää vaalit 100 päivän kuluessa.
Ukrainan olisi pitänyt järjestää vaalit jo 2024, mutta heidän lakinsa sanoo, ettei sodan aikana järjestetä vaaleja, mikä on ihan järkeenkäypää. Sotalain loputtua vaalit siis oltaisiin järjestetty joka tapauksessa.
26. Kaikki tämän konfliktin osapuolet saavat täydellisen anteeksiannon toimistaan sodan aikana ja lupaavat, etteivät ne tee minkäänlaisia vaatimuksia tai harkitse valituksia tulevaisuudessa.
Putin siis vapautetaan sotarikossyytteistään, eikä kumpikaan valtio maksa sotakorvauksia toisilleen. Ei Putinia tosin kukaan olisi muutenkaan vanginnut ja nuo valtiot ovat liian vihaisia toisilleen maksamaan mitään.
27. Tämä sopimus on laillisesti sitova. Sen toteutusta seuraa ja takaa rauhanneuvosto, jota johtaa presidentti Donald J. Trump. Rikkomukset johtavat sanktioihin.
Trumpin tietenkin piti saada oma nimensä tähän, mutta mitä sitten kun se ei ole enää presidentti? Raukeaako sopimus?
28. Tulitauko alkaa välittömästi sen jälkeen, kun kaikki osapuolet ovat hyväksyneet tämän muistion ja molemmat osapuolet perääntyvät sovituille paikoille, jotta sopimuksen täytäntöönpano voidaan aloittaa.
Kuten rauhansopimuksiin kuuluu.
Summa summarum:
Ukraina menettää alueita, kuten se todennäköisesti muutenkin menettäisi, eikä turvatakuista ole mitään tietoa. Ukrainan kuitenkin annetaan aika vapaasti länsimaistua, eikä se näiden kohtien perusteella ole jäämässä Venäjän tossun alle, kuten kävi Suomelle sotien jälkeen. Kysymys onkin, luotetaanko siihen, että Venäjä on tosissaan sopimuksen kanssa, eikä käytä sitä vain hengähdyshetkenä uudelle hyökkäykselle. Itse en luottaisi ja vielä vähemmän luottaa Ukraina.



