Blogit

Viisi syytä pakolaisten perheenyhdistämisiä vastaan!

Pakolaisleiri Jordaniassa

Saksassa väännetään kättä hallitusneuvotteluissa ja asiantuntijoita tarvitaan kiistakapulan kiillottamiseen. Kiista on noussut pakolaisten perheenyhdistämissuunnitelmista. Jos esteetön perheenyhdistäminen sallitaan, nousee pakolaisten määrä vähintään 60 prosenttia. Eräs saksalainen asiantuntija kertoo viisi syytä miksi yhdistämisiä pitäisi päästää tapahtumaan vain erittäin tarkan kontrollin alla.

Mitä enemmän pakolaisia sitä suurempi imu!

Saattaa kuulostaa banaalilta, mutta ensimmäinen syy perheenyhdistämiseen on se tosi asia, että pakolaiset lisää pakolaisuutta. Jokainen perille päässyt luo toiveita kymmenelle uudelle. Tämä on selvästi nähtävissä kaikissa Euroopan suurkaupungeissa, joissa tulija tuntee olevansa, kuin kotonaan. Apua saa kotimaisella kielellä. Perinteiset vaatteet ja kulttuuri, jopa uskonharjoituspaikat ovat lähellä. Kotoutuminen ei ole tarpeen.

Maailmalla tunnetut integroitumisen tutkijat Paul Collier ja Alexsander Betts ovat tämän riippuvuuden selvittäneet jo aikoja sitten tutkimuksissaan.

Mitä useampi pakolainen saa haettua perheensä miellyttävästi lentokoneella tai junalla asemapaikkaansa, sitä houkuttelevammaksi vaikea ja vaarallinen matka käy pakolaismaissa oleskeleville ystäville ja tutuille.

Suuri tuntematon: Paljon se tekee?

Toinen syy on suuri tuntematon. Kukaan ei tiedä kuinka monta perheenjäsentä kenelläkin on. Jos rajoitukset poistetaan, on määrät suuria ja tuntemattomia, kuin ensimmäisenä paikalle saapuneen pakolaisen tarina ja henkilöllisyys.

Saksan ulkoministeriön mukaan Syyrian ja Irakin suurlähetystöön on tehty yli 200 000 perheenyhdistämishakemusta. Saksan hallitus laskee ennusteessaan noin 120 perheenjäsentä jokaista 100 pakolaista kohti. Saksaan vuosina 2015 ja 2016 saapuneiden 1,2 miljoonan joukosta on saanut turvapaikan tai toissijaisen suojan noin 59%.

Vuoden 2016 päätökset (695 733) pitivät sisällään 36,5% pakolaisia, toissijaisen turvan sai 22,1%, karkotuskiellossa on 3,5% ja 25 prosenttia päätöksistä oli kielteisiä. Valituskierroksella oli 12,6% ja 0,3% turvapaikan saaneita.

Turvapaikat on myönnetty Saksan lainsäädännön vaatimalla tavalla (0,3%). Pakolaisuus (36,5%) on tutkittu Genfin pakolaissopimuksen mukaan, toissijaisen suojelun määritelmä (22,1%) löytyy myös Saksan lainsäädännöstä. Toissijaista suojelua varten on kyettävä selvittämään, että kotimaassa odottaa suden tai karhun suu. Karkoituskielto on myös Saksan oleskelulupalainsäädännön kukkanen.

Näissä luvuissa tärkeää on tuo 22,1%, joka sai toissijaisen suojelun perusteella oleskeluluvan Schengen alueelle. Nämä ihmiset eivät saa vielä hakea perheenyhdistämistä. Arvoin mukaan tämän ryhmän perheenjäsenet tekisivät vuosilta 2015 ja 2016 noin 300 000 ihmisen lisän maahanmuuttoon.

Tulijoita voi olla vielä enemmänkin, mutta kuka uskoo arviota 120/100?
Kuinka uskottavia ovat 50 000 ja 60 000 henkilön arviot? Arviot jotka ovat maahanmuuttotutkija Herbert Brücker:in laskemia. IAB-tutkijaa lobbaa Saksan Vihreät.

Kokemus näyttää: Iso perhe muodostuu kotoutumisongelmaksi.

Kolmas teesi iskee perheenyhdistämisoikeuden puoltajien väitteeseen, että perheen tuominen maahan edes auttaa kotoutumista. Saksan tekemien huomioiden mukaan kaikissa suurissa turkkilaisperheissä on ollut huomattavia ongelmia jo vuosikymmeniä.

Lapset pysyvät omiensa kanssa, aikuiset istuvat omissa piireissään ja puhuvat kaikki äidinkieltään enemmän, kuin saksaa. Lapsia ei usein lähetetä lastentarhaan. Perheet muodostuvat kotoutumisongelmaksi.

Mahdollisuudet työmarkkinoilla ovat huonot.

Neljäs syy purkaa insinöörilääkärimonitaito-myytin. Vuodesta 2015 on Saksaan virrannut Afganistanista, Lähi-idästä ja Afrikasta keskimäärin erittäin huonosti koulutettua väkeä. Useilla ei ole ammattikoulutusta, joillain ei edes perustaitoja. Näille ihmisille on vaikea löytää työtä, joihin heidän valmiutensa riittävät. Koulutus tulee kestämään kauan, koska jo yhteisen kielen hankkiminen voi nousta luku- ja kirjoitustaidottomalle ylitsepääsemättömäksi esteeksi.

Tämän voi helposti todentaa Saksan virallisista tilastoista. Saksan työvoimaviranomaisen mukaan 1,1 miljoonasta Euroopan ulkopuolelta tulleesta henkilöstä oli töissä noin 170.000, siis 15,7 prosenttia. Työttömänä oli noin 620 000 (58%) ja toimeentulotuella noin 280 000 (26,2%)

Useat saavat valtion tukea koko elämänsä ajan.

Viides syy tulee neljännestä. Suuri osa perheenyhdistämisen tuomista on koko elämänsä riippuvainen yhteiskunnan tuesta. Saksan Freiburgista kotoisin oleva taloustietäjä Bernd Raffelhüschen on laskenut, että jokainen pakolainen maksaa keskimäärin noin 450 000 euroa valtiolle ja veronmaksajille.

Tämän summan sijoittamiseksi olisi varmasti varmempiakin kohteita, kuin koulut passaneet luku- ja kirjoitustaidottomat.

Muualla Euroopassa?

Miljoonien jo tulleiden ja miljoonien matkaan valmistautuvien takia on Euroopassa herätty toimiin. Perinteinen tervetuloa kaikki naapurimme Ruotsi ei anna enää toissijaisen suojelun saaneille perheenyhdistämisoikeutta.

Tanska antaa oikeuden 11 vuoden maassa oleskelun jälkeen.

Ranskan eduskunta käsittelee juuri perheenyhdistämislain tiukennusta, jossa vaaditaan kielikokeen lisäksi myös DNA-näyte.

Mitä tekee Suomi?

 

Liity kannattajajäseneksi

Kansalaisen verkkokauppa