Voiko kristityistä edes vihapuhua?

Vähän aikaa sitten Suomessa kohistiin ja kuhistiin niin sanottujen viharikostuomioiden ympärillä. Sebastian Tynkkynen pääsi otsikoihin tirauttamalla tuomarin edessä itkun, Hakkarainen kuittasi sakot tyynen rauhallisesti ja mitä vielä. Poliisi otti mallia siitä paremmasta Saksasta lanseeraamalla lapsille poliisileijonavideon, jolla lapsia kannustetaan antamaan ilmi netissä tuhmia puhuvat vanhempansa.

Kaikesta tästä, niin tuomioiden oikeellisuudesta kuin siitä, miksi poliisin voimia keskitetään ennemmin kantasuomalaisten kiusaamiseen kuin esimerkiksi kadonneiden turvapaikanhakijoiden etsimiseen, on kirjoitettu jo paljon. Itse aloin verrata tuomioita muuhu puheeseen, mitä internetissä näen joka päivä kirjoitettavan mm. omassa viiteryhmässäni, johon luen tässä tapauksessa kaikki nykyhallitusta arvostelevat kansalaiset.

Kerrataanpa, mistä tuomioita on jaettu. Hakkarainen sai tuomion mukailtuaan vanhaa sananpartta muotoon ”kaikki muslimit eivät ole terroristeja, mutta kaikki terroristit ovat muslimeja”. Poliisileijonalle tähdennän, että tässä lainaan Hakkaraista. Lisäksi tuomio on tullut islamin profeetta Muhammedin kutsumisesta ”pedofiiliprofeetaksi”. Tämän tuomion kohdalla korvaani särähti, sillä nyt säännöt eivät ole kaikille samat.

Kristittyjä saa mollata

Mietitään, mitä suomalaisille tulee ensimmäisenä mieleen katolilaisuudesta? Veikkaan, että lähes puolelle ensimmäisenä juolahtaa mieleen pedofilia. Katolisen kirkon piirissä esiin tulleet lasten hyväksikäyttötapaukset painoivat katolisen kirkon mainetta lokaan muutama vuosi sitten, ja se jätti suomalaiseen puhetapaan katolisen kirkon leimaamisen pedofiilikirkoksi. Yhä vieläkin tätä puhetapaa näkyy, ja ateistipiireissä, joissa jostain kumman syystä rienataan aina kristittyjä eikä juuri koskaan kosketa islamiin, tätä hoetaan vieläkin. Yhtään tuomiota uskonrauhan rikkomisesta tai kiihottamisesta kansanryhmää vastaan en ole nähnyt.

Kovaa puhetta kristittyjä ryhmiä vastaan ruokkii usein päättäjien kuuluminen johonkin näistä ryhmistä. Aiemmin juuri katolilaiset saivat lokaa niskaansa, koska Timo Soini kuuluu katoliseen kirkkoon. Nyttemmin Juha Sipilä on aiheuttanut toiminnallaan valtavan imagohaitan lestadiolaiselle liikkeelle. Itse en lestadiolaiseen herätysliikkeeseen kuulu, mutta esimerkiksi isoisoisäni, joka oli isänmaanystävä ja suojeluskunta-aktiivi, kuului Kittilästä alkunsa saaneeseen lestadiolaiseen uusheräykseen. Muutoinkin lestadiolaisuus on käytännössä kauttaaltaan suomalainen herätysliike, joka on saanut alkunsa pohjoisessa Ruotsin suomenkielisellä alueella ja Lapissa. Juuri kotimaisuus tehnee lestadiolaisuudesta sylkykupin, johon jokainen saa pahat sanansa puklata.

Sipilä tekee hallaa omalle liikkeelleen

Sipilää koskevien jääviysuutisten ja leikkauspäätösten yhteydessä tulee lähes poikkeuksetta nähneeksi, kuinka hänen päätöksensä yhdistetään lestadiolaisuuteen. ”Sipilälle tärkeintä on vain lahko”, sanotaan. Ja pian sen jälkeen tulee puheita lestadiolaisista pedofiileina. Islamista puhuttaessa voi epäilty vihapuhuja yrittää vedota siihen, että profeetalla itsellään oli alaikäinen vaimo. Lestadiolaiset taas seuraavat sitä samaa hyvää kirjaa kuin me valtavirrankin luterilaiset. Heidän uskonsa ei käske tai erikseen suvaitse lasten hyväksikäyttöä, eikä käske tapauksista vaikenemaankaan.

Ohimennen mainittakoon Lapin yliopiston sinänsä mielenkiintoisesta tutkimushankkeesta, jossa tutkitaan ”lestadiolaisuuden verkostoista”, eli lestadiolaisten liiketoiminnasta ja verkostoista sekä niiden vaikutuksesta yhteiskuntaan ja politiikkaankin, mikäli tutkimuksen sisällön oikein muistan. Tämä kuulostaa aivan oikeutetulta tutkimushankkeelta, ja sitä se onkin. Mutta ajatelkaa, jos jokin yliopisto tekisi samansisältöisen tutkimuksen poliittisesta juutalaisuudesta! Silloin ei tutkimukseen rahaa heruisi, ja tutkimusta esittänyt rohvessoori saisi kuulla kunniansa, kuten Pertti Salolainen taannoin. Simon Wiesenthal-järjestö vaatisi tutkijan hyllyttämistä, eikä kukaan koulutusta ja yliopiston vapautta yleensä puolusteleva vasemmistolainen uskaltaisi sanoa sanaakaan.

Vanhaa ja tunkkaista

Mitä lestadiolaisuuteen tulee, on löydettävissä muitakin syitä, miksi se on ”vapaata riistaa” toisin kuin eräs maahan tuotu Lähi-Idän uskonto. Lestadiolaiset ovat median mielestä ihan mälsiä. He ovat kristittyjä, jotka kasvattavat suuria perheitä ja pitävät keskenään yhteyttä, asuvat vielä ruojat maaseudulla omakotitaloissa suurperheineen, eivätkä kaupunkibunkkereissa. Vaikka en lestadiolainen ole, näen esimerkiksi suurperheen, jossa vanhemmat lapset kasvattavat nuorempia ja sukukeskeisyyden sellaisena kauniina asiana, jonka me muut luterilaiset olemme hukanneet. Suomalaisista kasvava osa näkee sukuaan lähinnä kerran vuodessa jouluna, ja senkin jälkeen hihitellään kavereiden kanssa lähibaarissa drinksuilla että olipa se kamalaa.

Yhtäkään tuomiota vihapuheesta kristittyjä liikkeitä vastaan en muista viime aikoina annetun. Ilmeisesti kotimaista uskoa vastaan ei voi vihapuhua. Kirjoituksellani en ota peräänkuuluta kaikkien uskontojen ”rauhoittamista” pahoilta sanoilta. Haluaisin, että säännöt olisivat kaikille samat. Mieluiten näkisin, että kaikkia uskontoja saisi kritisoida, uskovat kyllä kestävät sen. Kaikki kirkothan ovat alkuaikoinaan olleet vainottuja. Kunnianloukkauksesta ja rikokseen yllyttämisestä pykälät ovat jo olemassa, ne riittävät. Jos taas halutaan uskontoja kuitenkin suojella, suojellaan kaikki.

Muuten olen sitä mieltä, että Suomen tulisi erota eurosta ja EU:sta.

Jakoa

Kommentit

Kommenttia

Julkaisija: Akseli Erkkilä

Akseli Erkkilä
Kansallismielinen, maaseutuhenkinen ja EU-vastainen kansalainen Kittilästä.

Katso myös

Kansakunta politiikan keskipisteenä

Kansakunta, latinaksi natio, tarkoittaa yleisesti yhtenäisen hallinnon alaisuudessa elävää ihmisjoukkoa, joka eroaa muista ihmisryhmistä käyttäytymisensä, kielensä, kulttuurinsa, …

Kansallismielisen liikkeen ongelmia ja linjanvetoni

Kansallismielisen liikkeen ongelmia ja linjanvetoni En tarkoita termillä ”kansallismielinen liike” jotain yksittäistä liikettä, vaan kaikkia …