Yksityistetäänkö samalla koko Kittilä?

Vaikka tekisi niin mieleni kirjoittaa Trumpin voitosta ja illistellä USA:n vaalitulosta kauhisteleville, niin tapahtuu sitä Kittilässäkin. Kunnassa on keskusteltu varsinkin sosiaali- ja terveyspuolen työntekijöiden ja päätöksentekijöiden kesken tontinvuokrasta rakennusliike Lehto oy:lle. Asiasta tekee merkittävän se, että tuolle tontille on tunkemassa yksityinen vanhusten hoivapalveluyhtiö Esperi Care oy.

Taustoja kunnan hallintoelimistä

Ensimmäisen kerran tämä asia tuli esille pari kuukautta sitten kunnanhallituksessa. Tuolloin tontinvuokrapäätös tuli kunnanhallituksen pöydälle täysin puskista, ja asialla oli kuulemma kauhea kiire, että pääsevät äkkiä rakentamaan. Kyse on vanhan eläinlääkärin talon tontista. Lehto purkaisi talon ja rakentaisi tilalle Esperin pyörittämän yksityisen hoivakodin, jossa olisi 30 hoivapaikkaa.

Kunnanhallitus ei onneksi tätä kopauttanut läpi kunnanjohtajan vimmaisesta yksityistämisjumputuksesta huolimatta, vaan ohjasi päätöksen lausunnolle sosiaali- ja terveyslautakuntaan, sillä kuuluuhan uuden yksityisen palveluntuottajan ujuttaminen kuntaan tietysti sote-lautakunnan päätösvaltaan. Lautakunta antoi esityksestäni yksimielisesti kielteisen kannan Esperi Care Oy:n laajentamiseen.

Viime viikolla kunnanhallitus käsitteli asiaa uudelleen. Vastakkain oli kunnanjohtajan muutettu esitys, jossa hän saa valtuudet neuvotella tontinvuokrasta, sekä esitys, jossa yhdyttiin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen ja näin ollen oltaisiin torjuttu tontinvuokra Esperin käyttöön. Kunnanjohtajan esitys voitto 7-2, mikä tarkoittaa sitä, että joka vaiheessa yksityisiä terveysyhtiöitä Kittilään junaillut kunnanjohtaja saa melkein vapaat kädet asian kanssa.

Ei missään nimessä

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseksi tullut esitykseni kuului näin: ”Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että erityistä kysynnän kasvusta johtuvaa tarvetta uudelle yksityiselle palveluntuottajalle ei ole. Kittilässä on jo ennestään mahdollisuuksia laajempaan palvelujen ostoon mikäli palvelujen tarve kasvaa.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että koska sosiaali- ja terveysuudistuksen valmistelu on kesken, eikä todellista tietoa ns. “valinnanvapausmallin” toteuttamisesta tai yksityisten kilpailutuksesta ole, ei esittelyssä kaavailtu hanke ole mielekäs.

Kysyntää ja tarvetta on ikäihmisten kevyesti tuettuun asumiseen ja kehitysvammaisten palveluasumiseen.” (Sotelk 26.10.2016)

Viimeiseen virkkeeseen, joka lisättiin lausuntoon jotta päätös olisi yksimielinen, kunnanjohtaja ilmeisesti sitten tarttui. Mikäli saisin täysin itse päättää mitä kunta lausuisi Esperin tulosta kuntaan, kuuluisi se kaikessa yksinkertaisuudessaan näin: Ei helvetissä.

Kysymys on laajempi kuin ymmärretään

Kysymys ei nykyisen hallituksen aikana ole pelkästään uuden yksityisen hoivayrityksen tulosta Kittilään. Kunnanjohtaja ja virkamiehistö on jatkuvasti pyrkinyt häiventämään taustalle sen tosiasian, että hallitus, jossa istuvat Keskusta, Perussuomalaiset ja Kokoomus, valmistelevat koko sosiaali- ja terveyspuolen myllertämistä aivan päälaelleen. Avainasemassa ei uudistuksessa enää olekaan eri terveydenhuollon portaiden häivyttäminen, vaan oven avaaminen yksityisille palveluntuottajille kahmia verovaroja ja lähettää niitä veroparatiiseihin.

Valinnanvapausmallissa asiakas valitsee palveluntuottajan, jota käyttää, ja veronmaksaja sitten maksaa ainakin osan käytetyistä palveluista. Mutta voiko systeemi todella toimia näin? Entä jos vain yksi mummo haluaa Esperi Caren hoivakotiin? Ei 30-paikkainen laitos sillä pyöri. Emme tiedä sote-uudistuksen kilpailuttamisesta vielä yhtään mitään. En kerta kaikkiaan usko, että esimerkiksi vanhusten hoivapalvelutuotanto toimii asiakkaan valinnan mukaan. Todennäköisemmin maakunta, joka palveluista vastaa, kilpailuttaa kokonaisia yksiköitä keskenään. Monesti ei tarvi arvata, kuka kilpailutuksen voittaa: maakunnan omistukseen siirtynyt kunnallinen hoivakoti, jonka kulut arvioidaan osana maakunnan budjettia, vaiko yksityinen yritys, joka voi käyttää sijoittajiensa pääomia hintoja polkeakseen.

Kun Esperi kerran voittaisi kilpailutuksen, se olisi sitten siinä. Ei Rovaniemeltä johdettu maakunta ylläpitäisi Kittilän veronmaksajien rakennuttamaa koivukotia. Pian meillä olisi enää tyhjät seinät, eikä enää koskaan varoja käynnistää kerran alasajettua vanhusten hoivapalvelutuotantoa uudestaan. Sen sijaan Esperi olisi saavuttanut helposti monopoliaseman, ja se voisi nostaa hintojaan. Näin on tehty muuallakin, olen kuullut tämän toisten kuntien viranhaltijoilta asti.

Esperi on moraaliton firma

Kunnanjohtaja on vimmaisesti tolkuttanut, kuinka onnekkaita olemme, kun Esperin kaltainen yhtiö haluaa Kittilään. Paskan marjat. Esperi Care Oy on voittoa tavoitteleva yhtiö, ja meidän tulisi olla ennemminkin huolissaan siitä, että heitä kiinnostaa juuri Kittilä.

Esperistä on alkanut kuulua vähän kaikenlaista. Yllä mainittu politiikka, jossa Esperi tarjoaa palveluitaan ensin halvemmalla, ja nostaa hintoja myöhemmin julkisen palveluntuotannon kadottua, on nähty kaikissa yksityisten kelkkaan hypänneissä kunnissa. Ei Esperiä Kittilän palvelujen laatu kiinnosta muutoin kuin lakisääteisten velvoitteiden puitteissa. Kyseessä nimittäin on ulkomaisen pääoman omistama yhtiö, ja tämä on faktatieto.

Kerronpa toisen esimerkin firman toiminnasta, jonka kuulin erässää etelän kaupungissa vuodeosastolla työskentelevältä hoitajalta. Vuodeosastolle tuli hoitoon mummo, joka oli ollut Esperin hoivakodissa. Vuodeosastolle tullessaan hänellä oli vakavia makuuhaavoja, eikä hän halunnut enää takaisin Esperille. Kunnantalolla järjestetyssä SOTE-seminaarissa yhtiön edustaja taas kehuskeli Esperin olevan halpa, koska he maksavat hoitajille alempaa palkkaa kuin muut. Hävetköön se, joka tällaista kotikuntaamme haluaa.

Osakeyhtiöiden ainoa moraali on lain velvoitteiden täyttäminen rimaa hipoen, sekä voitonteko osakkeenomistajille. Poikkeuksia toki on, lähinnä perheyritykset, joilla on pitkät perinteet sekä pienet markkinat.

Kittilällä on palveluja omasta takaakin

Väestöpohjamme on onneksi niin pieni, että viimeaikaisten investointien ja kotihoitoon sekä omaishoitoon tehtyjen panostusten myötä vanhustenhoidon tilanne on melko hyvä. Tietysti jonoja on aina, mutta ihmiset pystyvät elämään kotona pidempään kuin ennen. Lisäksi Kittilässä on jo pienten, paikallisten yrittäjien taholta potentiaalia palvelujen lisäämiseen. Kokonaan tyhjillään on esimerkiksi Könkäällä tehostetun palveluasumisen yksikkö.

Tarvitsemme kyllä lisää palveluasumista, mutta emme Esperin kaltaista kovan tuloksen ja alhaisen moraalin vankileiriä. Vanhusten asumisyksikkö Kullero on esimerkki siitä, mitä tarvitaan. Tiloja, joissa suhteellisen itsenäisesti toimeen tulevat vanhukset voivat asua, ja johon kotihoidon palvelut on helposti järjestettävissä. Tällainen ei kuitenkaan kansainvälisiä sijoitusfirmoja kiinnosta, sillä suuret katteet ovat raskaan hoidon, kuten tehostetun palveluasumisen, alalla.

SOTE-uudistusta vastaan on potkittava

Eniten minua epäilyttää, minkä vuoksi Kittilään ja muihinkin kuntiin nämä riutat kuten Esperi ovat tunkemassa juuri nyt. Vastaus on tietenkin se, että ne kärkkyvät juuri palvelutuotannon anastamista julkiselta puolelta. Ja selväähän se on: yksityisten terveysfirmojen ja palveluntuottajien omistajat toimivat konsultteina, jotka pyörittävät SOTE-uudistusta valmistelevia päätöksentekijöitä miten tykkäävät. Aika ajoin taas valmistelussa mukana olleet poliitikot hyppäävätkin terveysfirmojen leipiin mukanaan uusinta tietoa uudistuksen valmistelusta. Ei hullukaan ottaisi sitä riskiä, että rakentaisi 30 paikan hoivakotia kuntaan, jossa vanhusten palveluasumisyksiköiden jonot ovat niin lyhyitä kuin Kittilässä, ellei sisäpiiritietoa uudistuksesta olisi.

Tätä kaikkea vastaan on tapeltava kaikin käytettävissä olevin keinoin ja voimin. Kuntavaalit ovat ensin, sitten maakuntavaalit. Vastahakoisia kuntia on hankala taivutella luovuttamaan omaisuuttaan maakunnille, ja mikäli maakuntauudistus toteutuu, on maakunnilla vielä mahdollisuus pitää palvelut omissa näpeissään kilpailutusehtoja soveltamalla. Aion olla Espereitä ja Pihlajalinnoja nakertelemassa kaikkialla, missä pystyn, pidettiin siitä tai ei.

Muuten tietysti olen sitä mieltä, että Suomen tulee erota eurosta ja EU:sta.

P.S. Kunnan päätöksenteosta KH:ssa ja Sotelk:ssa voi lukea viimeisimmästä KH:n pöytäkirjasta, jonka lisämateriaalina on Sotelk:n lausunto: http://dynasty.kittila.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=20161325-3

Akseli Erkkilä
13.11.2016

Jakoa

Kommentit

Kommenttia

Julkaisija: Akseli Erkkilä

Akseli Erkkilä
Kansallismielinen, maaseutuhenkinen ja EU-vastainen kansalainen Kittilästä.

Katso myös

Kansakunta politiikan keskipisteenä

Kansakunta, latinaksi natio, tarkoittaa yleisesti yhtenäisen hallinnon alaisuudessa elävää ihmisjoukkoa, joka eroaa muista ihmisryhmistä käyttäytymisensä, kielensä, kulttuurinsa, …

Kansallismielisen liikkeen ongelmia ja linjanvetoni

Kansallismielisen liikkeen ongelmia ja linjanvetoni En tarkoita termillä ”kansallismielinen liike” jotain yksittäistä liikettä, vaan kaikkia …