Blogit

Biopolttoaineella päästöt ja hinta nousuun

Hallitus oli keväällä  nostamassa polttoaineen sekoitevelvoitetta. Nyttemmin sekoitevelvoite on korvattu sanalla jakeluvelvoite. Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan sitä, kuinka paljon huoltoasemilla myytävien polttoaineiden energiasisällöstä täytyy tulla uusiutuvista energialähteistä. Onneksi jakeluvelvoitetta on lievennetty ja se on jo näkynyt polttoaineen hinnassa.

Biopolttoaine on osa uskontoa jolla käydään ilmastonmuutoksen vastaista taistelua. Uskonnosta on kysymys, koska päätöksillä ei ole mitään tekemistä faktojen.

Sekoite/jakeluvelvoitteen nostolla saadaan, ei vain  polttoaineen hinta, mutta myös päästöt nousuun. Tuore yhdysvaltalaistutkimus Proceedings of the National Academy of Sciences osoittaa että maissipohjaisen biopolttoaineen hiilijalanjälki on 24% suurempi kuin fossiilisen polttoaineen.

Aiempi, kymmenen vuotta sitten julkaistu Yhdysvaltain maatalousosaston, USDA:n, tutkimus osoitti toisin, mutta nyt julkaistu tutkimus on kokonaisvaltaisempi. Tutkimuksessa tarkkailtiin muutakin kuin vain sitä mitä tuli pakoputkesta ulos.

Biopolttoaine tarvitsee raaka-aineekseen biomassaa. Siks maissin viljelypinta-ala on kasvanut 8,7%.

Viljelypinta-alan kasvun vuoksi lannoitteiden käyttö on noussut 8%. Tämä on vähentänyt ekosysteemin sitomia hiilivarantoja ja johtanut nitraattihuuhtoutumien kasvamiseen, lisääntyviin fosforipäästöihin sekä maaperän köyhtymiseen.

Viljelyllä on ollut muitakin vaikutuksia, maissin hinta on noussut 30% ja se on vaikuttanut myös muihin viljan hintoihin siten että ne ovat nousseet 20%.

Tutkimus on ristiriidassa myös vuonna 2019 julkaistun USDA:n tutkimuksen kanssa. Tuolloin väitettiin että maissipohjainen biopolttoaine vähentäisi kasvihuonepäästöjä 39%. Näyttää siltä että tutkimuksen laskelmissa ei ole huomioitu maankäyttöä ja siitä johtuvia päästöjä.

Voinee olettaa että tulokset päästöjen lisääntymisestä ovat samansuuntaisia kaikilla biopolttoaineilla joiden jalostamisessa käytetään raaka-aineeksi varatavasten kasvatettua biomassaa.

Autoilija maksaa huonomman energiasisällön polttoaineesta joka on ilmastolle haitallisempaa kuin öljyperäinen korkeampaa hintaa tankilla. Eikä se jää vain tähän. Autoilija ja muut kuluttajat pääsevät maksamaan korkeampaa hintaa myös silloin kun ostavat mitä tahansa viljapohjaista tuotetta tai maataloustuotetta jonka tuotantoketjussa viljoilla on osuutensa.

Mutta on tässä järjettömyydessä sentään yksi lohtu: kiiluvasilmäinen polkupyörälilevä ilmastonatsi maksaa myös korkeampaa hintaa tankatessaan itseään viljapohjaisilla tuotteilla. Pääsevätpä hekin viimein mukaan talkoisiin vaikka päästöt eivät vähenekään.

Tilaa
Ilmoita
guest

3 Kommenttia
Uusin
Vanhin Äänestetyin
Palautteet
Näytä kaikki kommentit
Puolueeton

Vihreät ovat ilmastopolitiikassa vain ilmastopolitiikallaan nuorten kannatusta hankkiva poliittinen peluri. Todelliset ympäristön laatuun vaikuttavat tekijät jäävät vihreän ilmastopolitiikan varjoon.
Ketkä johtavat ilmastopolitiikkaa, se ovat salattu ryhmä. CIA, NASA ja USAn rahaeliitti lienevät suurin ilmastopolitiikalla omia tavoitteitaan hakeva ryhmä.

Ilmastouskonto

Koko vihreä siirtymä, jota ajaa vihervasemmisto hallituksemme ja tietenkin Kokoomus (Taantumus), romuttaa koko Suomen talouden lopullisesti, sekä kurjistaa veronmaksajien elämän samalla.

Ilmastolle Suomen ”ilmastotoimista” ei ole mitään hyötyä eikä päästöt vähene mihinkään. Suomen päästöt vuodessa vain 0,14% maailman päästöistä. Kiina tuottaa samat päästöt päivässä.

On myös syytä muistaa että IPCC ilmastoraportit ovat myös täysin poliittisia ilmastoagendan mukaisia, eikä niissä ole faktatietoa yhtään.

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by Ilmastouskonto
eetee

Kiimaisimmat ilmatonatsit tosin saavat yleensä ruokarahansa taikaseinästä

Viimeksi muokattu 1 vuosi sitten by eetee