Tekikö Tero Hannula Twitter-kyselynsä koska loukkaantui intiaanien puolesta Sanna Ukkolan päähineestä? Vai suututtiko häntä vain se, että Ukkolan juontamassa ohjelmassa keskusteltiin asiasta avoimesti ja objektiivisesti – ja eri mieltä olevat osasivat perustella mielipiteensä paremmin kuin Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson, jonka mielestä intiaanipäähineen käyttäminen vähättelee tai pilkkaa alkuperäiskansan kulttuuria.
Vai oliko kyse vain siitä, että Tero Hannula ei pidä Sanna Ukkolasta, tai hänestä on hauskaa tehdä pilaa Ukkolasta? Jostain syystä hänen Twitter-tililtään löytyy paljon huonoja Sanna Ukkola -vitsejä. Tässä muutama:
Pressiklubin jaksossa otettiin tavalliseen tapaan kantaa aiheeseen, josta pitääkin voida keskustella monista eri näkökulmista. Sanottakoon, että en ole seurannut – itse asiassa en ole edes huomannut – keskustelua ”kulttuurien omimisesta”, enkä ota tässä yhteydessä siihen kantaa kovin syvällisesti. Alkuperäiskansojen, kuten esimerkiksi saamelaisten ja intiaanien oikeuksia olen valmis puolustamaan, mutta loukataanko intiaanien oikeuksia käyttämällä sulkapäähinettä? Kokevatko he sen pilkkana?
Kukaan ei varmaan ole eri mieltä siitä, että sauna kuuluu suomalaiseen kulttuuriin. Sauna on suomalaiselle jopa pyhä, mutta niin vain suomalainen avaa kohteliaasti saunansa oven kaikille jotka sinne haluavat astua. Suomalainen ei loukkaannu, vaikka vieraan kulttuurin edustaja haluaa oman saunan, vaan auttaa häntä rakentamaan sellaisen. Suomalainen ei koe sitä kulttuurinsa omimisena.
Moni kulttuuristaan ylpeä suomalainen pitää identiteettinsä symbolina leijonakorua. Mutta samat vähemmistöjen oikeuksia puolustavat tahot jotka loukkaantuvat intiaanipäähineestä, sanovat että suomalaisen identiteetin symboli on rasistinen. Tai että se kuuluu kaikille, myös muiden kulttuurien edustajien pitää saada käyttää sitä. Jos suomalainen loukkaantuu, hän on rasisti. Mitä mieltä olette muuten mustasta Mannerheimista?
Etelä-pohjalaiseen kulttuuriin kuuluvaa Jussi-paitaa käytetään kaikkialla. Sen kuviointia käytetään monissa asusteissa ja esineissä. Ovatko etelä-pohjalaiset loukkaantuneet? Mielestäni eivät. Suomessa vietettävien kristillisten juhlapyhien traditiot eivät varsinaisesti ole suomalaista kulttuuria, mutta niistäkin monet jo perinteiksi muodostuneet mielletään kulttuuriksemme. Samat vähemmistöjä puolustavat tahot kuitenkin suuttuvat silmittömästi, jos jonkun mielestä on outoa, että toisen kulttuurin edustajat esimerkiksi virpovat palmusunnuntaina. Heidän mielestään on hienoa että toisen kulttuurin edustajat ottavat meidän perinteemme tavoiksensa, ja on loukkaavaa mennä sitä ihmettelemään.
Anarkisti Suvi Auvisen reaktio oli huvittava, kun Sanna Ukkola omi Auvisen oman marginaaliryhmän toimintakulttuurin, ja ilmoitti vasemmistoaktivisti Hannulan Twitter-törkyilystä hänen työnantajalleen. Erittäin hyvä veto Ukkolalta. Auvisen aatetovereiden tyypillinen tapa on ilmoitella työnantajille, kun löytävät jonkun kirjoituksen tai kuvan josta eivät pidä tai joka heidän mielestään on vaikkapa rasistinen. Näitä ”päivystäviä anarkisteja” löytyy esimerkiksi Punk in Finland –foorumilta, Varisverkostosta ja Rasmus-ryhmästä.
Auvisen paheksuu blogitekstissään yliammutusti Ukkolan aivan oikeutettua reaktiota opettajan asemassa olevan henkilön some-käyttäytymisestä. Auvisen blogikirjoitus on niin kaksinaismoralistinen, että sitä voi pitää vain vitsinä. Tosin Auvista ei varmasti naurata yhtään, kun hän patistaa tovereitaan lähettämään satamäärin sähköpostia Ylelle, vaatien potkuja Ukkolalle. Koska potkujen vaatiminen kuuluu vasemmistoanarkistien kulttuuriin, ja nyt Sanna Ukkola on ominut heidän kulttuurinsa.
Ehkä työnantaja on Auvisen vakuutteluista huolimatta sittenkin pitänyt Hannulan twiittailua opettajalle sopimattomana, koska Hannula sittemmin selittelee mm. näin:
Toivon voimia Sanna Ukkolalle, vasemmiston takaa-ajamana joutuu epäinhimilliseen paskamyrskyyn.
Ehkä ajat ovat kuitenkin muuttumassa ja vasemmistolta aletaan vaatia sananvastuuta.