Blogit

Asiantuntijat varoittavat islamisaatiosta

Hizb ut-Tahrir osoittaa mieltään Kööpenhaminassa. Hizb ut-Tahrir tukee islamilaisen valtion, Ummahin perustamista. Ummahia johtaa yksi oikea johtaja, Khilafah. Kuva EPO / Wikimedia Commons.

Atte Kalevan “Jihad ja terrorismi” -kirja on herättänyt paljon toivoa islamia koskevan keskustelukulttuurin avautumisesta sisäänpäin käpertyneisyyden tilasta. Vapaa-ajattelijain entisenä puheenjohtajanakin tunnettu tietokirjailija-toimittaja Jussi K. Niemelä on pyrkinyt osaltaan lisäämään kirjan kantamaa 16-sivuisella, kirjaa koskevalla esseellään Sankarit Allahin tiellä

Jussi K. Niemelän ihastusta herättänyt essee heijastelee islamiin perehtyneisyyttä. Perehtyneisyyteen viittaa myös se, että ainakin Wikipedian mukaan mies erosi aikoinaan vihreistä nimenomaan puolueen liiallisen islam-myönteisyyden vuoksi.

Islam-romantikkona usein pidetty Jaakko Hämeen-Anttila on nyt joutunut sivuun islam-asiantuntijana muutettuaan Skotlantiin ja tilalle on tullut hieman erilaisia kokemuksia islamista saanut jihadistien kidnappaama Atte Kaleva. Tämän seurauksena Mohammedin sotapäällikköys ja profeetan elämäntavan jäljittely ovat nousseet keskeisiksi islamin tarkastelussa. Jussi K. Niemelällä on kiinnostavia uusia näkökulmia islamiin ja tässä keskitytään niihin vanhan kertaamisen sijaan.

Onko muslimien pyrkimys valloittaa maailma uhkakuvien järjetöntä paisuttelua?

Jussi K. Niemelä: “Islamisaatiota on usein väitetty vainoharhaisten islamofobien lanseeraamaksi termiksi, mutta tosiasiassa sitä on pitkään käyttänyt niinkin arvostettu islamtutkija kuin professori Bernard Lewis.” Bernard Lewis: https://www.youtube.com/watch?v=TCmTQOFqs9w

Islamisaatiota ei tarvitse Jussi K. Niemelän mukaan ajatella muslimien salaliittona länsimaiden valloittamiseksi – riittää, että sitä tarkastelee vähittäisenä, mutta alati nopeutuvana väestöpohjan, arvostusten ja tapakulttuurin muutoksena. Jussi K. Niemelä: “Islamisaatio on kiistaton tosiasia lähes kaikkialla Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Demografiset tilastot osoittavat, että muslimien määrä suhteessa muihin ryhmiin kasvaa Euroopassa ja Yhdysvalloissa nopeasti. Tähän vaikuttavat niin lapsiluku kuin maahanmuutto: kumpikin lisää muslimien määrää suhteessa muihin väestöryhmiin.”

Entisen sisäministerin Paula Risikon mukaan Suomessa ei ole islamisaatiota, mutta hän ei kaiketi ymmärtänyt koko termiä. Se, näkyykö islamisaatiosta miten paljon merkkejä juuri tällä hetkellä on sivuseikka; oleellista on vääjäämätön kehityksen suunta, johon meitä ollaan viemässä nykypolitiikalla.

Poimivatko jihadistit islamista tarkoituksella väkivaltaiset kohdat?

Jihadismi perustuu loogiseen profeetta Muhammadin ja hänen seuralaistensa jäljittelyyn. Jussi K. Niemelä: “Medinaan perustettu tarunhohtoinen muslimivaltio laajeni nopeasti eikä se tapahtunut rauhanomaisesti. Islamin profeetta oli myös valtiomies ja sotapäällikkö. Jihadistit jäljittelevät tätä toimintaa, koska profeetta Muhammadin esimerkki velvoittaa hurskaan muslimin niin tekemään.”

Islamilaisen teologian mukaan Koraanin uudemmat kohdat korvaavat vanhemmat, jos niiden välillä on tulkinnallista ristiriitaa. Valitettavasti nuo vanhemmat kohdat ovat niitä rauhanomaisia ja uudemmat sotaisia. Koraani ei etene aikajärjestyksessä, vaan suurien pituusjärjestyksessä, joten Koraanin ohjeiden aikajärjestys ei avaudu itse kirjasta.

Jussi K. Niemelällä on kiinnostava ja uskottava teoria siitä, miksi salafistijärjestöt länsimaissa tuomitsevat ilmeisen aidosti jihadistiset terroriteot. Hänen mukaansa islamistisissa liikkeissä koetaan, että jihadismi haittaa niiden tavoitteiden saavuttamista. Jussi K. Niemelä: “Väkivaltainen kumouksellisuus ja päämäärien avoin paljastaminen kääntävät väistämättä yhä suurempia joukkoja islamille nuivaksi, kaikkien muiden maahanmuuton aiheuttamien lieveilmiöiden ja sosiaalisen segregaation ohella. Tämä näkyy kansallismielisten puolueiden suosion kasvuna kaikkialla lännessä.

Mielestäni voidaan perustellusti spekuloida, että ainakin osa pietististen dawasalafistien jihadismille julistamista tuomioista voi johtua tästä. He eivät halua, että länsimaissa aletaan laajemminkin havahtua kaupunkeihin ja maaseudulle syntyviin suljettuihin shariasaarekkeisiin, rinnakkaisyhteiskuntiin, joiden tarkoitus on nimenomaan se, mistä Kaleva tässä yhteydessä kirjoittaa (52):

“Pietistit pyrkivät kyllä reformoimaan yhteiskuntaa, mutta he tekevät sen paljon huomaamattomammin kuin poliittiset salafistit, jihadisteista toki puhumattakaan. Päämäärä pietisteilläkin on silti sama, koko umman yhdistäminen yhden ainoan kalifin alaisuuteen profeetta Muhammadin aikalaisten tavoin. Pietistit eivät hyväksy jihadisteja, sillä väkivallan ja jihadin suhteeton korostaminen uhreista välittämättä on heidän nähdäkseen väärin, mutteivät he liioin hyväksy poliittisia salafistejakaan, vaikka yleensä ymmärtävätkin molempien pyrkivän oikeutettuun päämäärään.”

Euroopan ja Yhdysvaltain islamisaatiota voidaan ajatella myös länsimaiden vähittäisenä muuttumisena kalifaatiksi, jossa päältä katsoen keskenään erimieliset islamistiryhmät pyrkivät uskontonsa lähetyskäskyn kannalta optimaaliseen tavoitteeseen. Osa tekee sen avoimemmin, osa hyvinkin hiljaa, mutta tärkeintä on tiedostaa, että tavoite on kaikilla sama: maailmanlaajuinen kalifaatti.

Kyse ei ole mistään kaikkien maailman muslimien salaliitosta, mutta erilaiset painostuskeinot ja paikallisten imaamien ja yhteisön johtajien uskonnollinen auktoriteetti saattavat nopeastikin muuttaa länsimaissa asuvia, yhteiskunnasta eristäytyneitä muslimipopulaatioita entistä konservatiivisemmaksi.”

Jussi K. Niemelä käsittelee esseessään myös islamia suomalaisissa puolueissa. Niemelän mukaan kokoomuslaiset muslimitaustaiset ovat yleensä maallistuneempia ja asenteiltaan länsimaalaisempia kuin vasemmistolaiset vastaavat. Tähän hän arvelee voivan olla syynä vasemmistolaisten vieraskoreuden ja ns. käänteisen rasismin, jossa vähemmistön edustajia ei pidetä tasavertaisina yksilöinä, vaan isoina lapsina.
Vasemmistossa muslimit tosiaan nähdään perinteisesti imperialismin uhreina, eikä voida esim. kuvitella, että vasemmisto järjestäisi mielenosoituksen, kun radikaali muslimisaarnaaja tulee puhumaan islamilaiseen seminaariin Suomessa tai että vasemmistolaiset menisivät vastustamaan äärimuslimien kulkuetta kadulle ja muistuttamaan fasismista. Tämäkään rohkea, nuori nainen islamistikulkueen kimpussa on tuskin vasemmistosta: https://www.youtube.com/watch?v=b2nlIfn8tNA

Niemelän esseessä annetaan myös tärkeä käytännön neuvo jokaiselle suomalaiselle, joka voi osaltaan auttaa täällä jo asuvia muslimeja kotoutumaan. Hän kehottaa ihmisiä nostamaan esille islamilaisten pyhien tekstien autenttisuusongelman länsimaissa aina, kun islamista keskustellaan. Tämä kyseenalaistaminen on tehtävä nimenomaan länsimaissa, sillä muslimimaissa se on mahdotonta, koska siitä seuraa vankeutta, raippoja tai kuolema. Jos islamin tekstien autenttisuusongelmaan ei olekaan perehtynyt, niin kaikenlaisen oleellisuuksiin pureutuvan, rakentavan kritiikin voi nähdä islamissa odotetun reformaation tukemisena. Reformaation jälkeen islamin valtavirtatulkinta ei olisi enää fundamentalistinen siten, että Koraania pidetään sanasta sanaan pyhänä.

Shares

Tietoa julkaisijasta

Henna Kajava

Henna Kajava

Olen perussuomalainen kansanedustajaehdokas Uudellamaalla. Vaikutan 1. varavaltuutettuna Espoossa ja opetuslautakunnan jäsenenä. Koulutukseltani olen kehityskysymyksiin erikoistunut filosofian maisteri. Työskentelen sivistystoimessa.

Kansalaisen verkkokauppa