Helene Schjerfbeck on yksi suomalaisen taiteen rakastetuimpia taidemaalareita. Hän työnsä puhuttelevat suomalaisia lähes järjestään ja pientä toipilasta esittävä taulu sulattaa karskeimmankin metsurin sydämen kuin kevät luminietoksen. MUTTA!
Kun suomalainen ohjaaja tekee elokuvan Helenestä suomalaisin näyttelijöin, se on väärin. Näin siksi, että Helene puhui ruotsia. Hän oli siis suomenruotsalainen. Poliittisen korrektiuden nimissä liikkeellä oleva taidehistorioitsija pitää tätä kauhean huonona asiana, koska tämä on ”kulttuurista omimista.” Toisin sanoen: paha suomalainen omii ruotsinkielisen taiteilijan omakseen omilleen.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005873757.html
Mietitäänpä hetki tätä poliittisen korrektiuden ”kulttuurista omimista” oikein aikuisen tapaan. Ydin tässä ajatuksessa on se, ettei kukaan voi ”omia” vieraan kulttuurin piirteitä omakseen, omaan käyttöönsä, koska se on… Niin, se on väärin avutonta alkuperäistä kohtaan. Vain aidot, kyseisen kulttuurin edustajat, ovat niitä, jotka voivat esittää oman kulttuurinsa piirteitä ja tapoja, vaatteita, musiikkia, taidetta yms. Kukaan muu ei saa tehdä niin, eli ”omia” vierasta kulttuuria. Jaahas. Vai niin.
Nämä poliittisen korrektiuden talebanit unohtavat Helenen kohdalla yhden asian: hän kävi Ranskassa omimassa sikäläisten taiteilijoiden kulttuuria ja käytti sitä töissään. Eli jos seuraamme loogisesti Pontus Kyanderin järjenjuoksua, kaikki Helene Schjerfbeckin vuoden 1880 jälkeen tekemät maalaukset tulisi hävittää tai ainakin kieltää, koska ne ovat kaikki kulttuurisen omimisen tulosta eli juuri sitä, miksi Pontus haluaa kieltää, estää tai ainakin boikotoida suomalaisten Helene-elokuvaa.
Kulttuuritalebanismi poliittisen korrektiuden nimissä on siis mielipuolista sekä teoissa että ajatuksena. Jokainen normaali ihminen tajuaa sen, mutta kulttuuritalebani ei. Lieneekin paikallaan suorittaa poliittisen korrekti kulttuurin omimisen vastainen ajatteli loogisesti, eli johdonmukaisesti.
Aivan ensimmäiseksi Pontus Kyanderin on välittömästi lopetettava taidehistorioitsijan työnsä ja taidekritiikkinsä. Ne ovat suomalaiselle ja ruotsalaiselle vieraita, toisista kulttuureista omittuja käsitteitä. Niitä saavat käyttää vain italialaiset, jotka keksivät moiset konseptit renessanssin aikoina. Kaikkien muiden kulttuurien on lakkautettava välittömästi kaikki taidehistoria ja taidekritiikki.
Itseasiassa kaikki kirjoittaminen näillä kirjaimilla on lopetettava välittömästi, koska nämä ovat kulttuurillisesti omittu vieraasta kulttuurista. Ja kaikki painotoiminta on lopetettava myös ehdottomasti, koska emme ole saksalaisia emmekä korealaisia. Gutenberg, kirjapainotekniikan saksalainen isä, ei ollut suomalainen, joten suomalaisilla ei ole mitään oikeutta painaa mitään missään koskaan. Korealaiset käyttivät ladontatekniikkaa jo 1200-luvulla, joten se kuuluu heille. Senkin käyttö on ehdottomasti kiellettävä suomalaisilta ja kaikilta muiltakin kansoilta, paitsi korealaisilta.
Bluesia saavat esittää vain Yhdysvaltojen etelävaltioissa asuvat mustaihoiset, koska se on heidän kulttuuriaan. Ei muiden, Rock and rollia saavat esittää vain etelävaltioiden valkoiset, koska se on heidän musiikkiaan. Rock kaikkinensa on kiellettävä kulttuurillisena omimisena kautta maailman ehdottomasti ja samoin reggae, jota saavat esittää vain jamaikalaiset rastafari-uskonnon edustajat. Jos joku toinen jamaikalainen esittää regeetä, hänet tuomittakoot välittömästi kulttuurillisesta omimisesta.
Ja kun nyt ollaan kulttuuritalebanismin hengessä liikkeellä ja Simpsoneistakin on sensuroitu intialainen Apu-hahmo rasistisena, käykäämme kulttuuritalkoisiin laajemminkin. Aivan ensimmäiseksi kielletään kaikki Shakespearen teokset, jotka eivät kerro englantilaisista. Machbeth poltettakoot ja kiellettäkööt, samoin Othello ja Coriolanus, Antonius ja Kleopatra, Julius Caesar ja muut Shakespearen rasistiset kulttuuriomimisteokset. Sanomattakin on selvää, ettei Shakespearen englantilaistarinoita saa kääntää muille kielille, sillä ne pitää esittää vain englanniksi. Kaikki Shakespeare-suomennokset on välittömästi poltettava ja kiellettävä.
Ja kun kerran vauhtiin päästiin, kaikki televisiot on kiellettävä. Saksalaiset keksivät television ja vain saksalaisilla on oikeus käyttää televisioita. Radiot ovat sallittuja vain Italiassa, sillä radion keksi italialainen Marconi. Kaikkien muiden kansojen on tuhottavat radioasemansa, radiolähettimensä ja vastaanottamisensa, koska ne ovat kulttuurillista omimista. Itsestään selvyys on elokuvien, elokuvakameroiden, elokuvateattereiden ja koko elokuvateollisuuden kieltäminen. Elokuvan keksivät ranskalaiset, joten vain ranskalaiset saavat tehdä elokuvia ja esittää niitä. Muut saavat katsella, jos ranskalaiset haluavat.
Sanomattakin on selvää, että vain juutalaisilla on oikeus olla kristittyjä, jos niin haluavat, sillä kaikkien muiden kohdalla kyse on mitä törkeimmästä kulttuurisesta omimisesta. Sama koskee islamia, joka on sallittu vain arabeille, sekä hindulaisuutta ja buddhalaisuutta, jotka on sallittu vain intialaisille. Kaikkien muiden pitää välittömästi tuhota kaikki temppelit, kirkot ja kuvat, koska nekin ovat kulttuurillista omimista ja väärennöksiä alkuperäisestä.
Kenties kun kaikki tämä on saavutettu, nämä poliittisesti korrektit kulttuuritalebanit ovat tyytyväisiä. Mutta hetkinen: en voi käyttää sanaa ”talebani”, koska se on kulttuurillista omimista sekin.
Kirjoitus on uudelleenjulkaistu Sande Parkkosen luvalla
Helene Schjerfbeck ja kulttuuritalebanismi