Blogit

Kunniakansalaisia tunkee busseihin lipuitta Espoossa

Varmasti jokainen muistaa vielä muutaman vuoden takaisen kohun rohkeasta bussikuskista, joka ei enää kestänyt sitä, että eräästä etnisestä ryhmästä matkustellaan usein pummilla. Kuljettaja lopulta videokuvasi erään tällaisen tapauksen. Kuski erotettiin, mutta suoraselkäiselle kuljettajalle tarjottiin tietenkin heti entistä parempia töitä. Kuljettaja ajoi tuolloin vuoroja Itä-Helsingin alueella. Keskustelin juuri bussinkuljettajan kanssa, joka ajaa bussia eräällä Espoon maahanmuuttajavaltaisella alueella.

Tästä samasta etnisestä vähemmistöstä, josta oli kyse vuoden 2017 pummillamatkustamiskohussa, matkustellaan usein pummilla myös Espoossa. Tilanteessa ei olisi mitään erityistä, jos pummilla matkustaminen tapahtuisi varkain ja nöyrästi poistuttaisiin liikennevälineestä, kun jää kiinni. Kyseiset kunniakansalaiset painelevat kuitenkin suoraa päätä bussin perälle istumaan välittämättä lainkaan siitä, ettei heillä ole lippua tai mitä bussikuski siihen sanoo.

Bussinkuljettaja kertoi joutuvansa sietämään tällaista röyhkeää käytöstä keskimäärin kahdesti päivittäin ja juuri oli päivä, jolloin jopa kahdeksan kyseisen etnisen ryhmän edustajaa painoi perseensä penkkiin ohi bussikuskin ja ilman lippua. Yleisesti syyksi esitetään, että lippu on, mutta puhelimesta on muka loppunut akku. HSL:n mobiililiput ovat aiheuttaneet myös oman ongelmansa, kun lasten lippuja ostavat aikuiset, eikä tarkastajia ole enää näkynyt busseissa.

Oikea Media tiedusteli muutama vuosi sitten bussiyhtiö Nobinalta, kun ongelma nousi edellisen kerran julkisuuteen, että kuinka asiakkaiden tasapuolinen kohtelu voidaan varmistaa jatkossa. Tähän ei saatu vastausta. Näköjään ongelmaa ei ole ratkaistu ja tuskin on yritettykään.

Yleensä vain silloin, kun kyydissä oleva asiakas käyttäytyy aggressiivisesti, jäädään odottamaan poliisia. Sitä vastoin bussinkuljettajan ilmoitus bussiin liputta tunkeutuneesta matkustajasta aiheuttaisi jatkuvasti välistä jääviä vuoroja, jos jäätäisiin odottelemaan virkavallan apua lopulta muilla lippunsa maksattavan asiakkaan poistamisessa.

Kuitenkin bussinkuljettajan toimenkuvaan kuuluu voimassaolevien matkalippujen edellyttäminen asiakkailta. Niinpä bussiyhtiöt asettavat työntekijänsä erittäin ikävään tilanteeseen, kun niillä ei ole tarjota moraalisesti tyydyttäviä toimintaohjeita työntekijöilleen ongelmatilanteisiin. Monet bussinkuljettajat joutuvat käytännössä alistumaan päivittäin röyhkeydelle, jota heihin kohdistetaan kyseisestä etnisestä ryhmästä. Tämä aiheuttaa ylimääräistä stressiä, ja kuljettajilta viedään tyytyväisyyden tunne siitä, että he hoitaisivat työnsä ohjeiden mukaisesti.

Linja-autojen kuljettajat ovat kyllä itse yrittäneet ratkaista ongelmaa ja laittoivat valvontakameroita busseihin muutaman vuoden takaisen Nobina-kohun aikoihin. Kamerat kuitenkin kiellettiin. Toinen bussinkuljettajan parannusehdotus on lisätä lipuntarkastajia linja-autoihin. Bussinkuljettajien kesken on kuulemma harmiteltu, kun lipuntarkastajia ei ole näkynyt enää ainakaan viiteen vuoteen Espoon linjoilla. Tarkastusten tulisi painottua ongelmallisille bussilinjoille.

Tällainen maahanmuuttajataustaisten laittomuuksille periksi antaminen heikentää todennäköisesti merkittävästi sitoutumista yhteiskuntaan yleensä ja sen pelisääntöihin. Suomi on jo Ruotsin tiellä monessa epäonnistuneeseen kotouttamiseen liittyvässä asiassa, vaikka Ruotsin viranomaiset ovat kovasti Suomea varoitelleet.

Jos jatkuva kameravalvonta busseissa ei onnistu, niin toinen vaihtoehto ovat valvontalaitteet, jotka kuljettaja voisi heti tarpeen tullen aktivoida päälle, jotta häiriköt saataisiin nauhalle. Toistuvasti liputta ja väkisin bussiin tunkeville tulisi säätää kunnon rangaistukset. Parasta olisi, jos kuvanauhaa bussinkuljettajien työtä häiritsevistä pummimatkustajista voitaisiin tällaisissa tapauksissa laittaa bussiyhtiön verkkosivuille ja samalla saisi merkinnän rikosrekisteriin. Mutta tällainenhan olisi vihervasemmiston mielestä todella julmaa ja niinpä se on utopistista.

Kolmen vuoden takaisen kohun sankaribussinkuljettaja arveli kyseisen, monikulttuurisen pummi-ilmiön johtuvan siitä, että osa kyseisen ryhmän etnisistä bussikuskeista ei tarkasta koskaan lippuja matkustajilta. Etenkin maanmiehet päästetään usein ilmaiseksi kyytiin. Joku valveutunut nuori on kuvannut asianmukaisella tavalla oheiselle videolle maanmiehen päästämisen pummilla bussikyytiin: https://www.youtube.com/watch?v=kIz0Rta89IQ. Bussiyhtiöiden olisi syytä tarkastaa säännöllisesti bussinkuljettajien työskentelyä.

  • 1.2K
    Shares

Tietoa julkaisijasta

Henna Kajava

Henna Kajava

Olen perussuomalainen kansanedustajaehdokas Uudellamaalla. Vaikutan Espoon valtuustossa, valtuustoryhmän 1. vpj:nä sekä opetuslautakunnan jäsenenä. Koulutukseltani olen kehityskysymyksiin erikoistunut filosofian maisteri. Työskentelen sivistystoimessa.

Lisää kommentti

Lisää kommentti

Liity kannattajajäseneksi

Kansalaisen verkkokauppa

Advertisement