Sharia-laki tulee arabiankielisestä sanasta ja tarkoittaa vapaasti suomennettuna seurattavaa polkua. Se on kaikenkattava koraaniin perustuva säännöstö, joka määrittelee mm. politiikan, lailliset arkipäiväisyydet kuten rikokset ja sopimukset, uskonnon harjoittamisen, ruokavalion ja esimerkiksi hygieniakoodiston.
Suomeen suuntautuvan muuttoliikkeen alkuperäalueilla (Afganistan, Lähi-Itä ja Pohjois-Afrikka) Sharialakia pidetään miltei universaalisesti (n. 60-80 %) jumalallisena. Tosin yksimielisyyttä ei tunnu vallitsevan yksiselitteisistä sharialain tulkinnoista, vaikka niiden lähes universaalisesti uskotaan olevan suoraan jumalalta peräisin.
Näillä alueilla pidetään selviönä – Libanonin ollessa poikkeus – että Sharia tulisi olla maan yhteiskunnallisen elämän ja laillisen koodiston peruspilari. Niukka vähemmistö pitää näillä alueilla tärkeänä, että sharialaki sovelletaan myös ei-muslimeihin. Sharian lain kannatus on vähäisempää muualla ja entisen Neuvostoliiton muslimienemmistöisissä valtioissa vain joka viidennes kannattaa sharialain soveltamista ei-muslimeihin.
[su_quote]Enemmistö Suomeen saapuvista muslimisiirtolaisista kannattaa ruumiillisia rangaistuksia kuten käden katkaisemista rikolliselta tai aviorikoksen tehneen ruoskintaa.[/su_quote]Lähes universaali enemmistö Suomeen muuttavista muslimeista pitää tärkeänä, että imaamit soveltavat ja jakavat sharialakia erityisesti siviiliasioissa (esim. avioerot). Enemmistö Suomeen saapuvista muslimisiirtolaisista kannattaa ruumiillisia rangaistuksia kuten käden katkaisemista rikolliselta tai aviorikoksen tehneen ruoskintaa. Esimerkiksi palestiinalaisten keskuudessa lähes 80 % kannattaa tällaisia rangaistuksia ja jopa 84 % palestiinalaista pitää aviorikoksesta sopivana rangaistuksena kivittämistä. Afganistanissa hudud-rangaistuksen (kivittämällä tai ruoskinnalla tapahtuva teloitus) suosio on noin 80 %.
Puolet sharialakia kannattavista on sitä mieltä, että islamin uskosta luopuja tulee tappaa. Tämä on erityisen yleinen käsitys Afganistanissa (79 %), Egyptissä (82 %), Jordaniassa (79 %) ja palestiinalaisalueilla (66 %). Vain pieni vähemmistö sharialain kannattajista entisissä Neuvostoliiton Keski-Aasian maissa on samaa mieltä.
Selkeä enemmistö Lähi-Idässä on sitä mieltä, että lainsäädäntöä tulee reivata reilusti sharialain suuntaan ja vielä suurempi enemmistö pitää sitä, että ei olla menty riittävästi kohti sharialain mukaista lainsäädäntöä. Palestiinalaisista 83 % on sitä mieltä, että sharialakia ei sovelleta riittävästi. Keski-Aasian maissa ei katsota laajalti tällaista yhteiskunnallista epäkohtaa olevan olemassa.
http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-…