Intia ja Intialaiset
Intialaiset ja nepalilaiset eivät ole olleet erityisesti keskiössä mitä tulee maahanmuuttokriittiseen keskusteluun Suomessa. Ravintolatyöntekijöiden hyväksikäyttö on toki toisinaan otsikoissa, mutta maahanmuuttajien määrät kyseisistä maista ovat olleet toistaiseksi maltillisia ja hyvän työllistymisasteen johdosta kohderyhmä ei ole ollut ainakaan loivempien maahanmuuttokriittisten ihmisten ensisijainen mielenkiinnonkohde. Mutta kuten uutisissa hiljattain kerrottiin, Intian väestömäärän oletetaan ylittävän Kiinan vastaavan aivan näinä aikoina, intialaiset kannattaa sikäli huomioida erilaisissa tulevaisuuden skenaarioissa. Puhuttiin sitten maahanmuutosta tai maailmanpolitiikasta yleisesti.
Oma suhtautumiseni intialaisiin on varsin kaksijakoinen. Olen käynyt Intiassa muistaakseni 11 kertaa. Pisin reissu 2,5kk, voin siten kohtuullisen vakuuttavasti sanoa, että tiedän mistä puhun. Jos positiivisesta tai pehmeästä päädystä aloitetaan niin (Kiinan tavoin) voi tietysti muistaa, että puhuttaessa jättimäisestä maasta, Intia on tietyssä mielessä maailma itsessään. Vaikka tietyt stereotypiat pitävät paikkansa niin kaikki mahdolliset vastakohdat ovat varmuudella edustettuna. Jos iso osa intialaisista seuraa kelloa ärsyttävän suurpiirteisesti, löytyy aina esimerkkejä suurkaupunkien insinööreistä, jotka suunnittelevat päivänsä minuutilleen ja myös seuraavat aikatauluja.
En tiedä 2023 päivityksistä, mutta Kalkutan rautatieasemaa on sanottu Intian takamukseksi. Jos haluat esimerkkiä kolmijalkaisista koirista, lapsikerjäläisistä, taskuvarkaista, nyrkinkokoisista torakoista, melusta, saasteesta ja kaikesta muusta ikävästä, niin Kalkutan rautatieasema on ollut maineessa olla SE paikka. Muistaakseni ranskalainen ohjaaja päätti tehdä elokuvan kyseisestä paikasta. Elokuvan nimi oli sarkastiselta kuulostava Happy Days*. Ohjaaja halusi tehdä perusteellisen kenttätutkimuksen. Hän vietti asemalla kuukausia ja teki 5000 sivua muistiinpanoja. Haastattelussa hän mainitsi, kuinka ei nähnyt yhtään kerjäläistä, joka ei ottaisi jonkinlaista suihkua aamulla. Oli se sitten pienellä kipolla vettä niskaan, tai muita olosuhteiden sallimia keinoja. Yksityiskohtien avaaminen olisi turhan aikaa vievää tässä yhteydessä, mutta intialaisilla on edelleen (joskin rappeutumassa hyvää vauhtia) vanhasta kulttuurista tulevaa taipumusta puhtauteen. Käsien ja suun peseminen niin ennen kuin jälkeen ruokailun, kymmeniä muita pieniä tapoja, jotka joskus käytännöllisiä, toisinaan enemmän ritualistisia. Iso osa Intiaa on käytännössä tunkio, toisaalta puhtautta seurataan asioissa joka menee helposti ohi eurooppalaisilta, yksi Intian paradokseista. Saamani tiedon valossa intialaiset ovat pärjänneet erittäin hyvin matemaattisissa kilpailuissa, joissa ei saa käyttää laskukonetta. Empiirisen havaintoni mukaan intialaisten muisti on yleensä hyvä. Ollut lukuisia kertoja tilanteessa, jossa intialainen lateli puhelinnumeron pikavauhtia ja ihmetteli kun minun piti kysyä uudestaan tai, kirjoittaa numerot ylös.
Pidän siis intialaisia kohtuullisen teräväpäisinä. Samaan hengenvetoon todettakoon, että luotettavuus ja rehellisyys hyvälläkin silmällä katsottuna 1/5 ja EN kaipaa lisää intialaisia Suomeen, ainakaan pysyviksi kansalaisiksi.
Verrattuna tiettyihin muihin mantereisiin, joissa ei ole ollut kykyä kirjoitettuun tekstiin ainakaan laajemmassa mittakaavassa, Intian veda-tekstejä ei voida toki sivuuttaa. Sanskrit-oppineilla on sanonta, että sanskritin kieliopin oppii kunnollisesti 12 vuodessa. Kyseessä ei ole siis mikään savimajojen kieli. Erittäin laaja aihe, johon saatan EHKÄ palata myöhemmin, on veda-tekstien alkuperä ja kuka ne on kirjoittanut. Valkonationalistiset tahot ovat yleensä taipuvaisia kannattamaan niin sanottua arjalaisten invaasioteoriaa. Teksteistä löytyy lukuisia viittauksia siihen, kuinka yhteiskunnan huipulla olevat älylliset brahmanat ovat ihonväriltään valkoisia. Pidän toisaalta historiantutkimusta ja arkeologiaa hyvin dogmaattisina tieteinä. Indologia on itsessään tieteensuunta, jolle en voi antaa kovin korkeaa arvostusta. Esimerkiksi Max Muller ansaitsee hatunnoston elämäntyöstään kääntää suuria määriä sanskrit-tekstejä. Toisaalta huomioiden, ettei hän tietääkseni käynyt koskaan Intiassa, en voi pitää häntä erityisenä auktoriteettina. Samoin jos ajatellaan, että arjalaisten invaasio olisi tullut vaikkapa jostain Euroopan osasta, pitäisi olla enemmän näyttöä vastaavan kulttuurin rippeistä oletetussa lähtöpaikassa. Muitakin teorioita on olemassa. Varsin esoteerinen ja korkealentoinen, oletettavasti siksi vähemmälle huomiolle jäänyt, on selitys veda-kulttuurin alkuperästä jäisillä alueilla lähellä pohjoisnapaa. Intialaisen nationalistin Lokmanya Bal Tilak alun perin 1903 kirjoittamaa kirjaa The Arctic Home in the Vedas englanninkielistä versiota on saatavilla Kielletyiltä Kirjoilta. Korkealentoisista teorioista kiinnostuneet voivat tutustua kirjaan. Mainittakoon tosin, että omalla vajaan 20- vuoden täysipäiväisellä veda-taustalla mentiin oman kärsivällisyyden ja asiantuntemuksen rajoilla, ilman jonkinlaista pohjatietoa aihepiiriin kirja ei välttämättä ole kovin hyödyllinen.
Toinen hyvin laaja otsikko, tai teoria, on ajatella erilaisia kulttuureita syklisesti. Tuntemamme historian valossa voimme ottaa esimerkeiksi Kreikan ja Portugalin. Kumpikin maa on ollut jossain vaiheessa historiaa aikansa suurvaltoja. Ajatukseen on olemassa niin pragmaattisia kuin esoteerisia perusteluita, mutta eri kulttuureilla ja valtioilla vaikuttaa olevan omat nousun, kukoistuksen ja rappion aikakautensa. Intialla on viitteitä suuresta menneisyydestä. Keitä tarkalleen olivat tämän kulttuurin ihmiset ja mikä meni pieleen, siihen ei ole ainakaan kaikkia tyydyttävää vastausta.
Miro
*Kyseessä EI ole samanniminen elokuva vuodelta 2008. Tiedustelut vetämässä, tarkennan mahdollisesti kommenteissa.
’
Teräväpäisiä Intiassa ovat sikhiläiset.
Heh, hyvin tuotu Intia esiin pähkinänkuoressa. Jouduin usein työmatkailemaan ko maassa ja ihmettelin montakertaa mielessäni kuka kumma haluaa lomailla Intiassa ja viedä lapsensakin sinne hengenvaaraan. Esim liikenteessä olet jatkuvassa kuolemanvaarassa ja alhainen hygieniataso altistaa sinut vakaviin sairauksiin. Samoin yksi hyttysen pisto vie sinut sairauskierteeseen josta nykylääketiede ei löydä ulospääsyä. Olen käynyt Sao Paulon slummeissa ja siellä oli myös köyhää.. mutta nurkat olivat puhtaita ja siistejä. Toisin kuin kaatopaikalla nimeltään Intia.