Kuusi vuotta sitten oli Pekka Haavisto -ilmiö. Media kertoi kuinka suosittu hän oli ja teki aiheesta myönteisiä juttuja. Sen seurauksena Haaviston kannatus vain nousi. Nyt Haavisto-ilmiötä ei ole syntynyt, sillä kuplasta ovat ilmat pihalla.
Nyt media toimii päinvastaisesti. Koska persu.
Medioilla on erilaisia vaalikoneita. Kansa on vastannut niihin ahkerasti myös näissä vaaleissa, sillä ihan oikeasti halutaan verrata omia näkemyksiä ehdokkaiden näkemyksiin. Ei haluta jäädä median muodostaman yksipuolisen mielikuvan varaan.
Normaalisti vaalikoneiden vastauksista on tehty runsaasti juttuja. Nyt ei juurikaan, sillä vaalikoneiden antama tieto ei käy yksiin median luoman mielikuvan kanssa. Ei sovi kertoa, että Laura Huhtasaari on ylivoimainen ykkönen.
Peräti noin 40 prosenttia ajattelee asioista lähinnä samalla tavalla kuin Huhtasaari. Normaalisti tuollainen tieto olisi iso uutinen. Television punavihreä ajankohtaistoimitus raahaisi kameran eteen samanmielisiä päivystäviä dosentteja, jotka pohtisivat juurta jaksaen asian merkitystä.
Esimerkiksi Yle on hiirenhiljaa. Hesarissa vain Olli Pohjanpalo viittasi yhden jutun yhdessä virkkeessä ikäänkuin ohimennen toisen median tuloksiin, mutta silloinkin hän unohti täysin Hesarin oman vaalikoneen. Kiitokset kuitenkin Ollille kansalaisrohkeudesta.
Toimittajat ja mediat korostavat jatkuvasti omaa osaamistaan. Olen samaa mieltä, mikäli sillä tarkoitetaan yksipuolista vaikuttamista, tarkoitushakuista valejournalismia.
Onneksi on some. Siksi vaalitulos tulee ”yllättämään”. Niinistön vaalitulos on galluplukuja selvästi alempi ja Huhtasaaren ja Väyrysen gallupukuja selvästi korkeampi.
……..
Klikkaa oheisia painikkeita, jotta tämä media ja blogi saavat uusia lukijoita. Anna sanan kiertää.