Blogit

“Vastuullinen journalismi” kampanja on agendajournalismin peittely-yritys

Kuva Wikimedia Commons / public domain

Perinteiset mediat käynnistivät jälleen “vastuullinen journalismi” kampanjan. Ikävä kyllä jokainen asiaan vähänkin perehtynyt ymmärtää, että kyseessä on agendajournalismin peittely-yritys. Mieleen tulevat entisajan helppoheikit, joka kehua retostivat tuotteitaan vailla todellisuuspohjaa.

Esimerkki tältä päivältä on hyvin kuvaava. Helsingin Sanomien paperiaviisissa on juttu Hessenin osavaltion vaaleista. Siellä suurin voittaja 9,0 prosenttiyksikön kannatuksen nousulla on AfD. Silti HS ei jutussaan mainitse AfD:n vaalituloksesta mitään. Ei sanaakaan.

Hessenin vaalit on tyypillinen esimerkki agendajournalismista. Näennäisesti jutussa mainitut asiat pitävät paikkansa. Silti juttu oli valheellinen, koska olennaisia asioita jätettiin kertomatta.

Perinteinen valemedia siis valikoi totuutta kertoessaan ne puolet asioista, jotka palvelevat agendajournalismin päämääriä. Lukijalle/kuulijalle/katsojalle syntyy valheellinen, vääristynyt kuva.

Ennen hyvän journalistisen tavan perustana oli kansalaisten “oikeus saada oikeita ja olennaisia tietoja”. Nyt hyvä journalistinen tapa perustuu “jokaisen oikeuteen vastaanottaa tietoja ja mielipiteitä”. Erittäin merkittävä muutos agendajournalismin suuntaan.

Toisin sanoen aikaisemmin media kertoi faktat, ja johtopäätösten teko jäi lukijalle/kuulijalle/katsojalle. Nyt sitä mahdollisuutta ei enää ole. On vain valmiiksi koristeltu punavihreä “totuus”.

………..

Klikkaa oheisia painikkeita, jotta tämä blogi ja media saavat uusia lukijoita. Anna sanan kiertää.

Shares

Kansalaisen verkkokauppa